Når jeg ror i kajak, får jeg ondt i halebenet. Hvordan kan jeg afhjælpe det?

Fornøjelsen ved at ro i kajak bliver forstyrrer af, at mine haleben bliver ømme, selv om jeg sidder på en forholdsvis tyk (ca 4. cm) skumpude. Findes der en pude/sæde, der kan fordele trykket på en eller anden måde?

Stillet af Inge Grastrup fre, 2012-07-27 21:16 Svar

10 svar:

Hej Inge - jeg skal lige høre: Ror du turkajak eller havkajak?
Kh jonna, vorespuls.dk

Jonna Toft Webredaktør, vorespuls.dk 2010-2013 4 år 51 uger 3 dage 9 timer 43 minutter Bedste svar Cykling (1) Kajak (1) Løb (1)

Hej Jonna, - Jeg ror i turkajak. Har du et bud på mit lille problem?
Mange hilsner
Inge

Inge Grastrup 4 år 51 uger 2 dage 8 timer 23 minutter

Hej Inge,
Næhhh, jeg har ikke rigtig en løsning. Jeg ror også turkajak, og jeg kan også godt blive øm bagi, men en lille skumfirkant løser mit problem ... det er sådan set bare rygstøtten fra en gammel rygsæk. Den er dog kun 1 cm tyk.
Jeg synes egentlig, bagdelen vænner sig til trykket - så går det over.
For mig er det vældig vigtigt, at jeg får mig sat godt i kajakken, altså at jeg sidder direkte på de dér to siddeknuder og har nogenlunde ret ryg. Jeg kan godt komme til at falde lidt sammen, så ryggen er rundet, og dét kan jeg mærke bagi.
Ved ikke om du kan bruge det til noget.. :-)
Hej fra Jonna

Jonna Toft Webredaktør, vorespuls.dk 2010-2013 4 år 51 uger 1 dag 12 timer 54 minutter Bedste svar Cykling (1) Kajak (1) Løb (1)

Hej igen Jonna,
Tak for dit svar. Jeg sidder på samme måde i kajakken, som du beskriver det, men det er desværre ikke nok til at afhjælpe trykket på halebenet. Måske kan den lidt rundede ryg hjælpe mig, så jeg ikke sidder så opret og trykker lodret ned på halebenet. Det må afprøves!
Hilsen Inge

Inge Grastrup 4 år 51 uger 1 dag 23 minutter 16 sekunder

Hej igen
for mig er det ikke godt at runde i ryggen. Jeg sidder bedst, hvis jeg sidder nogenlunde ret. Men jeg kan godt komme til at glemme det ....

:-) Jonna

Jonna Toft Webredaktør, vorespuls.dk 2010-2013 4 år 50 uger 4 dage 11 timer 8 minutter Bedste svar Cykling (1) Kajak (1) Løb (1)

Hej Inge
Hvis du runder for meget i ryggen, mindsker det dine muligheder for at rotere i ryggen når du ror, og så kommer du til at bruge armene for meget. Prøv evt. at læne dig lidt mere fremover, for at lette trykket på halebenet og flytte det frem på de to siddeknuder.
Har du en tendens til at falde sammen på det nederste af ryggen, forsætter buen opad og man får svært ved at holde ryggen rank. Her kan du kigge på sædets facon, for at se om det yder lidt lendestøtte og evt. forbedre den. Nogle gange skal der kun ganske lidt til, for lige at støtte de nederste lendeknogler og så bliver det meget nemmere at holde ryggen rank. Fx lidt skum limet på den overste del af sædets bagkant, kan være nok. Men husk at sætte dig ordentlig tilbage i sæddet, for ellers får du ingen lendestøtte.
I forhold til at sidde på skum, så lime flere tynd lag sammen, så du nederst har et stykke i fuld bredde og ovenpå limer du så to stykker på, men efterlader en afstand under halebenet. På den måde, vil trykket være større på siddeknuderne og mindre på halebenet.
Håber disse råd kan hjælpe dig af med den ømme bag :-)

Michael Sørensen DGI-landsinstruktør i kajak 4 år 49 uger 4 dage 10 timer 45 minutter Bedste svar Kajak (1)

Hej Michael,
Mange tak for dit fyldige svar. De sidste par gange, jeg var ude at ro, blev jeg næsten ikke øm bagi, fordi jeg rundede lidt i lænden, så trykket ikke kom lodret ned på siddeknuderne. Men dit forslag om at læne sig frem skal da også afprøves. Dit forslag om at lime en pude sammen på den måde, du beskriver, lyder også godt. Tak for rådene.
Mange hilsner Inge

Inge Grastrup 4 år 49 uger 3 dage 1 time 8 minutter

Hej Inge
Jeg er ikke så begejstret for dit "rundede lidt i lænden", selv om det måske umiddelbart hjælper på den ømme hale...:-)
For ved en rigtig god effektiv skadesforebygende rostil, der har man ryggen så rank som mulig, gerne lidt fremoverlænet og så vipper man vægten fra balle til balle, mens man skiftevis bøjer og strækker benene. På den måde kan skuldrene følge pagajen og man roterer i ryggen hele vejen til rumpen. På den måde, er det din kropsrotation der er med til at drive kajakken frem og du minimere bevægelserne i albuer og håndled. På den måde mindsker du også risikoen for på sigt at få tennisalbue eller ømme håndled, som du kan læse andre spørgsmål om, her på vorespuls.dk

Michael Sørensen DGI-landsinstruktør i kajak 4 år 48 uger 6 dage 7 timer 4 minutter Bedste svar Kajak (1)

Jeg havde for nogle år siden meget ondt i halebenet og måtte altid sidde på "badering" - også i kajakken.
Men så blev det vinter og jeg begyndte at løbe - og en dag opdagede jeg, at det faktisk ikke havde gjort ondt i halebenet i lang tid. Jeg gætter på, at jeg fik trukket et eller andet på plads ved at løbe - måske er det en mulighed?

Esther Rützou 4 år 47 uger 10 timer 34 minutter 20 sekunder

Hvis jeg ikke er for sent ude, har jeg et forslag.
Jeg har samme problem, det har jeg løst med at sidde på en selvoppustelig sidde pude, men der skal ikke for meget luft i, for så mister du følingen med kajakken, prøv dig frem.
Den er købt her: http://www.spejdersport.dk/asivik-siddepude-roed.aspx
God tur.

Link: http://www.spejdersport.dk/asivik-siddepude-roed.aspx

Poul Wegener Jensen 4 år 42 uger 5 dage 1 time 35 minutter

Dit svar

Log ind - så kan du skrive et svar.