Alle spørgsmål - Løb

Hej alle
I min træning til halvmarathon er jeg pludselig løbet ind i et løberknæ 2 uger før den store dag. Problemet opstod på en 18 km tur efter ca 5 min, og jeg burde nok være stoppet men gennemførte turen med smerter og mange udstrækningspauser. Jeg holdt en uges pause og har i dag været på 5 km interval, hvilket gik udmærket, men kan mærke at spændingen lurer i TFL.
Der er i dag en uge til løbet, og jeg plejer egentlig at løbe en 10'er 5 dage før halvmarathon. Mit spørgsmål er nu ganske simpelt (trods en længere for-forklaring), om jeg skal tage 10'eren om et par dage eller holde helt pause indtil løbet på søndag?
Ser frem til jeres meninger og erfaringer.
Hilsen Ditte

Stillet af Ditte 19 uger 5 dage 19 timer 39 minutter 29 sekunder Ingen svar - endnu!

Hej. Jeg er i gang med en eksamen i gymnasiet og derfor søger jeg én, som vil give et interview i forbindelse med ekstremsport. Jeg søger én mand eller kvinde, som dyrker ekstremsport f.eks. marathon. Jeg skal skrive om, hvorfor folk vælger at dyrke ekstremsport og vælger at bruge naturen som modstander. Jeg håber, at der er nogle som vil tage sig tid til at lade sig interviewe, hvad enten det er skriftligt eller mundtligt.

Stillet af Kamilla 22 uger 1 dag 18 timer 53 minutter 23 sekunder Ingen svar - endnu!

Efter at have haft en løbeskade (overbelastning) i én måneds tid i august/september sidste år, har jeg haft svært ved at matche mit tidligere niveau. Jeg løb tre gange om ugen på løbebånd med følgende tider:

Mandag: 39 min; 14,5 km/t, ca. 9,6 km (der er indlagt en spurt i slutningen)
Onsdag: interval med 8 minutters varm op. Derefter 8 gange spurgt på 16 km/t med et minuts pause i mellem hver spurt
Fredag: 32 min, 14,5 km/t, ca. 7,6 km (der er indlagt en spurt i slutningen)

Jeg føler overskuddet og pusten er fuldstændig væk. Jeg kan knap nok ramme de gamle tider. Intervallet kan jeg nogenlunde genskabe, men resten... I dag kollapsede det fuldstændig. Kunne kun blive ved i et kvarter, og blev til sidst nød til at stoppe pga. sidestik.

Er der en venlig sjæl, der kan fortælle:
1. hvad jeg kan gøre for at genfinde min tidligere kondition? Måske endda angive en plan.
2. hvad det kan skyldes?

Med risiko for at lyde som en på ind vej i en midtlifecrises, så har jeg flirtet med tanken om at det kunne skyldes min alder (jeg er netop fyldt 30). Jeg har ikke haft nogen større ændringer i mine rutiner eller andet.

Håber i kan hjælpe. Og stil endelig spørgsmål, hvis jeg skal uddybe.

De bedste hilsner
Milad

Stillet af Milad Javadi 29 uger 4 dage 19 timer 5 minutter 24 sekunder 2 svar

Er det ikke muligt at kopiere de løb jeg har tastet ind for 2016 da det er de sammen løb i 2017 bare med andre datoer

Stillet af Anni Bech 47 uger 1 dag 21 timer 4 minutter 26 sekunder 1 svar

Jeg er en pige på 18 år som altid har haft det svært ved at dyrke konditionstræning.
Lige før jul begyndte jeg at få hjertebanken et par gange om ugen, derfor valgte jeg i sidste uge at tage til lægen. Her fik jeg så en besked om en videre sendelse til nogle andre undersøgelser da jeg havde en hvilepuls på 70, hvilket sygeplejersken mente var for højt i min alder.
Jeg træner dagligt i Fitness World. Her den anden dag valgte jeg så for sjov skyld at tage min puls da jeg gik/løb på løbebånd med en evalution på 8.00, her viste min puls 182 og da jeg gik faldt den til 160. er dette normalt?

Stillet af Andrea 1 år 8 uger 4 dage 22 timer 50 minutter 1 svar

Hej, jeg har løbetrænet de sidste 3-4 mdr efter fastlagt 'begynder opstart'. Langsom øgning af intensitet, 2 ugentlige interval pas og 1 ugentlig tur ml 45 og 60 min. Ved siden af styrketræning 2 gange ugentlig for at styrke kroppen til løb. Alt er gået fint indtil lørdag, hvor jeg løb rimelig stærkt ned af en lang bakke, og siden har det gjort ondt I højre side af hoften. Nærmest lige hvor hoftebenet mærkes. Det gjorde ret ondt lørdag, hvor jeg havde is på 3 gange. Sov dårligt, for jeg vågnede hver gang jeg skulle vende mig. Mindre ondt dagen derpå men det kan stadig mærkes nu på 4 dagen og prøver jeg bare at 'smålunte' lidt for at teste, mærkes det tydeligt. Mit store spørgsmål er hvad jeg gør herfra? Vil nødigt stoppe helt med løbetræning, hvor længe skal jeg holde pause fra løb? Til jeg slet ikke mærke ømhed, eller hvordan?
Vil være pokkers ked af at stoppe træningen her, når det lige gik så godt.

Stillet af A_Astrup 1 år 10 uger 3 dage 2 timer 1 minut 2 svar

Er begynder løber , efter en 14 dags træning med løbe klubben , efter endt løbetur havde så ondt i mit knæ forreste lige under knæskallen, kunne næsten ikke gå hjem . efterfølgende lagde jeg is , det hjalp en lille smule , men ikke nok prøvede Voltaren smerten dækker ikke nok , prøvede så efter en uges pause igen at løbe med holdet , kunne mærke smerten kom igen , holdt med det sammen virkelig øv. Har ikke smerte ved at gå med ned af trapper. Ville det være en ide at svømme ? eller skal man holde en længere pause for løb ? virkelig det er så meget glæde ved løb i skoven . Gitte

Stillet af gitte selch 1 år 24 uger 3 dage 19 timer 39 minutter 1 svar

Hej
Jeg er i gang med at træne op til mit første marathon(22. maj). Jeg har indtil nu haft tre ugentlige træningspas; 1: 8-14 km løb i marathontempo, 2: 45 min. inkl 20-25 min. fartleg eller korte intervaller og 3: de lange ture. Jeg døjer i øjeblikket med kraftig ømhed og smerte på oversiden af min fod - i en linje fra anklen og ud til storetåen. Jeg behandler det med is og voltaren gel. Smerten er ikke værst under-, men efter løb. Mit egentlige spørgsmål går på hvilket ugentligt træningspas, der bedst kan skiftes ud med alternativ træning fx. spinning i forsøget på at komme min skade til livs?

På forhånd tak

//Mads

Stillet af Mads 1 år 25 uger 3 dage 21 timer 22 minutter 1 svar

Jeg er ved at være klar til Kbh marathon og sigter efter en sluttid omkring de 4 timer.
Jeg har læst lidt op på det og booste sin form ved interval træning, det er ikke noget jeg har trænet før andet lidt fodbold 1 gang i ugen . .
Mit spørgsmål går så på om det er for sent at prøve det af nu?
Hvis ikke, hvilken fremgangsmåde er bedst set i forhold til langdistanceløb

Stillet af Carsten Nielsen 1 år 26 uger 2 dage 17 timer 30 minutter 2 svar

Hedelands Naturtrail den 10. april 2016.
Distancerne er ændret til 4,2 km - 10,4 km og 21,1 km
Jeg kan ikke lige se hvordan jeg skal ændre så distancerne bliver korrekte

Stillet af Anni Bech 1 år 30 uger 3 dage 1 time 8 minutter 1 svar