Billede
Kom i gang
Foto: Colourbox.com Det der vinterbadning, det skal prøves!
Svømning

Vinterbadning: Sådan kommer du i gang!

Simple men rigtig gode råd til dig, der overvejer at prøve vinterbadning.

5 tips til vinterbadning

  • Bad aldrig alene, og kun hvor du enten kan bunde eller komme sikkert op igen

  • Foretag de første dukkerter roligt og behersket, så du træner din ro og dit åndedræt i vandet

  • Vær i vandet i 20-30 sekunder for at opnå en positiv effekt på kroppen

  • Dyp kun hovedet i 3-5 sekunder, da du ellers risikerer at få hovedpine

  • Er du udenfor, så vær opmærksom på den glatte badebro eller skarpe sten i vandet eller kanten

I 2007 var der omtrent 11.000 registrerede medlemmer af vinterbaderforeninger i Danmark. Det tal er steget til over 20.000, og takket være både de velkendte nomineringer på Facebook og generelt flere udendørs vandaktiviteter i vintermånederne, er der sket en øget interesse for vinterbadning herhjemme.

Der er flere positive effekter at hente ved vinterbadning, som du kan læse om i vores artikel Fup og fakta om vinterbadning, men det sidste og afgørende skridt kan for manges vedkommende være svært at få taget.

Som inspiration og hjælp til dig, der er nysgerrig på vinterbadning, følger her en række enkle råd til hvordan du kommer i gang.

Læs også: Fup og fakta om vinterbadning

Undersøg om der er en vinterbaderklub i nærheden

Findes der organiseret vinterbadning i en forening eller klub i nærheden af dig, skal du ikke snyde dig selv for en tur forbi den. Det er i vinterbaderforeningerne, du vil møde de allermest passionerede vinterbadere, og det er her, du får den bedste praktiske viden om idrætten.

Vinterbaderforeningens garvede medlemmer kan også klæde dig på, når det gælder sikkerhed, do’s and don’ts og hvordan du starter sikkert ud, hvis du er ny i sporten.

Læs også: Nem opskrift: Gurkemeje-drik med ingefær

Udfordringen kan startes i svømmehallen

Det er efterhånden de fleste offentlige svømmehaller, der kan tilbyde enten koldvandsbadekar eller romerske bade med et koldtvandsbassin.

Inden du kaster dig ud i springet i havnen eller dykker i baljen sammen med de andre i den lokale vinterbaderforening, kan du med fordel afprøve udfordringen under trykke rammer i svømmehallen.

Læs også: Opskrift på ingefærshot - bliv "frisket" op

De fleste vil nemlig opleve, at den allerførste tur i den kolde balje er mere end som så, og det er ikke en tilfældighed, at mange vinterbadere bruger det kolde gys som chokterapi.

Når kroppen sænkes i koldt vand kommer den nemlig på overarbejde. Blodkarrene trækker sig sammen, og de fleste vil opleve, at vejrtrækningen optrappes til hyperventileringslignende gisp.

Men da kroppen samtidig udskiller endorfiner og adrenalin i kroppen vil du også opleve den kolde dukkert som et opfriskende energi-kick, der samtidig sætter fut i humøret.

Læs også: Derfor skal du spise gurkemeje

Gør det sammen med andre!

I et eksperiment i 2012 foretaget af Bo Belhage, klinisk forskningslektor, overlæge dr. med. ved Københavns Universitet, blev en række frivilliges første oplevelse med vinterbadning sammenlignet.

Under eksperimentet besvimede to af deltagerne, der var utrænede vinterbadere. Og hvis man er i vandet og besvimer, er risikoen for druknedøden meget høj. Derfor bør du aldrig vinterbade alene.

Det er desuden ikke kun sikkerheden men også underholdningsværdien, der stiger i takt med antallet af deltagere. Og endeligt er det sidste og afgørende skridt, når karrieren som vinterbader skal tages formentlig nemmere at få taget, hvis det sker efter aftale med en god ven eller bekendt, der støtter op om det friske formål.

FACEBOOK KOMMENTARER


- udfordringer på dit niveau
Format: 23-07-2017

Tilføj din egen event

Du kan nemt og gratis oprette din event og få den vist på vorespuls.dk. Opret event

Senest besvarede spørgsmål

Seneste artikler

Populære artikler