Billede
Strøm på din cykel
Foto: Batavus Elcykler bliver nu mere sporty. Denne city elbike fra Batavus har 7 Nexus gear, fås i dame- og herremodel og koster ca. 13.000 kr. (Model: Ego Stratos Royal)

Udvid din cykel-radius med en elcykel

På elcykel er 15-20 km til arbejde ingen hindring. Elcyklen giver dig et let skub op ad bakke, og du får stadig motion.

Gode råd, hvis du vil købe elcykel

  • Find en cykelhandler med flere forskellige modeller. Der kommer jævnligt lettere og mere sporty elcykler, så prøv nogle forskellige.
  • Din elcykel skal være god at køre på, også når batteriet er slået fra.
  • Kør en prøvetur og lyt efter lyden. Nogle elcykler larmer mere end andre.

Facts om elcykler

Fart: Elmotoren slår fra, hvis du kører over 25 km/t. Cykler du hurtigere, sker det ved egen hjælp.

Hjelm: Cykelhjelm er (heller) ikke lovpligtig til elcykler.

Vægt: De fleste elcykler, der sælges i Danmark, er tunge, op til 25-30 kg. Lettere modeller er på vej frem og fås bl.a. i Tyskland og Holland, hvor man endda har el-mountainbikes.

Batteri: Sidder ofte under bagagebæreren. Du kan køre 40-120 km på en opladning alt efter terræn, vejr, din vægt, om du kører bykørsel med mange stop mv. Efter nogle år skal batteriet udskiftes.

Kulde: Batteriet aflades hurtigt i kulde, så det er en god ide at tage det med ind om vinteren.

Motor: Elmotoren trækker først, når du selv træder i pedalerne. På mange modeller trykker du blot på et ”gashåndtag”. Du kan justere, hvor meget hjælp, motoren skal give.

Regnvejr: Cyklen er konstrueret til at kunne stå ude i al slags vejr.

Pris: Elcykler fås ned til 8.-10.000 kr. Men en kvalitets-cykel med et godt batteri og lang rækkevidde koster fra 12-15.000 kr.

Brug batteriet rigtigt

Batteriet på en elcykel kan typisk klare 40-120 km på en opladning, men du kan selv gøre meget for at forlænge rækkevidden, fortæller Lotte Sommer fra Batavus Danmark. Hun giver følgende råd:
- Hold dækkene hårdt pumpede, så de ikke giver for stor rullemodstand.
- Brug gearene. Man starter ikke en bil i 5. gear, og det skal man heller ikke på en elcykel.
- Hvis du har bedt cyklen om at give meget hjælp, bruger den mere strøm, end hvis du kun beder om lidt hjælp. Alle elcykler har mindst tre niveauer for, hvor meget elmotoren skal yde.

Læs hos Batavus.dk: Hvad du behøver at vide om elcykler

Indstil din cykel rigtigt

Læs Hjælp til korrekt indstilling af cykel

Kan cykle langt til arbejde på elcykel

Når folk prøver en elcykel første gang, vender de ofte tilbage med et smørret smil om munden. Det er nemlig sjovt at cykle, når du selv har medvind med, og bakkerne føles som om de bliver jævnet ud for dine fødder.

”Folk vil generelt gerne cykle på arbejde, men hvis de har mere end 8-10 km hver vej, bliver det for langt på almindelig cykel. På elcykel er 12-14-20 km til arbejde ikke et problem,” siger Allan Carstensen, tidligere konsulent i Cyklistforbundet og nu selvstændig rådgiver om cykling.

Elcykel giver også motion

På en elcykel kan du selv indstille, hvor meget hjælp du gerne vil have – du slår blot motoren til. Men den virker kun, når du træder i pedalerne, så du får motion alligevel.

  • Skifter du fra bil/bus til elcykel, får din sundhed et løft.
  • Skifter du fra almindelig cykel til elcykel, mister du noget træning.

Læs Hurtig cykling giver 5 ekstra leveår

Elcykel: Afløser for bil nr 2

”En elcykel er oplagt til pendlere og til børnefamilier, der har tunge barnestole og bæreposer at slæbe på. Du kan spænde en anhænger på din elcykel og tage på storindkøb,” siger Allan Carstensen.

”Mange ser elcykler som en mulig afløser for bil nr. 2. En elcykel giver nogle nye muligheder, og vi kommer til at se flere af dem.”

I juni 2012 afsatte regeringen 190 mio. kr. til nye super-cykelstier i København, Aarhus og Odense. De skal gøre det muligt at cykle hurtigere og smidigere fra forstæderne ind til centrum.

Fordele og ulemper ved en elcykel

Elcyklen har nogle fordele og ulemper som transportmiddel i forhold til en almindelig cykel:

Fordele:

  • Din transporttid bliver mere stabil. Modvind og dårligt vejr påvirker ikke transporttiden så meget.
  • Du er ikke så svedig, når du når frem.
  • Hvis du er træt, når du cykler hjem, kan du skrue op for hjælpen fra elmotoren.

Ulemper:

  • Batteriet på elcyklen skal lades op jævnligt (men du kan tage opladeren med).
  • En elcykel er som regel tungere end en almindelig cykel og har ofte en mere opret siddestilling, hvilket gør den tungere at træde.
  • Du skal være ekstra opmærksom på bilisterne. De er ikke vant til, at cykler kører så hurtigt frem, som elcykler gør. Vær især opmærksom på højresvingende biler.

Salg af elcykler stiger

Salget af elcykler vokser markant herhjemme:

  • I 2007 blev der solgt 2.771 elcykler.
  • I 2011 blev der solgt 20.158 elcykler.

Hver 25. solgte cykel i Danmark er nu en elcykel. I Tyskland gælder det mere end hver 10. cykel. Og i Holland knap hver 5. solgte cykel.
Salget af elcykler vokser markant over hele kloden.

FACEBOOK KOMMENTARER


- udfordringer på dit niveau
Format: 23-11-2017

Tilføj din egen event

Du kan nemt og gratis oprette din event og få den vist på vorespuls.dk. Opret event

Senest besvarede spørgsmål

Seneste artikler

Populære artikler