Billede
Start dagen med motion
Foto: Colourbox Øget koncentrationsevne, øget indlæringsevne og følelsen af at være frisk hele dagen - der er mange gevinster ved at træne om morgenen.

Træn om morgenen og hold dig frisk

Morgen-træning giver øget velvære hele dagen og gør det lettere at holde vægten.

6 gode råd

Læs idrætslæge Jakob Grønnebæk Rhodes 6 gode råd om, hvordan du kommer godt i gang med morgen-motion:

6 gode råd om morgen-træning

Frisk resten af dagen

Træning om morgenen giver dig en øget følelse af velvære resten af dagen.

Det øgede velvære er måske forklaringen på, at flere undersøgelser viser, at man har nemmere ved at holde vægten og får bedre effekt af slankekure og vægttab-diæter, hvis man motionerer om morgenen.

Når man starter dagen med motion, er man mindre tilbøjelig til at "synde" i løbet af dagen.

Læs også: Sådan sammensætter du en sund morgenmad

Øger koncentrationsevne

Andre undersøgelser har vist, at morgen-træning giver en bedre evne til at koncentrere sig og øget indlæringsevne resten af dagen.

Man vil også få styrket kroppens naturlige rytme, så man får nemmere ved at falde til ro og sove om aftenen.

Morgen-træning: Vi yder ikke optimalt

For de fleste idrætsfolk er det sådan, at de har nemmere ved at presse sig selv og yder bedre resultater på bestemte tidspunkter af døgnet.

Enkelte af os kan faktisk lave rigtig gode præstationer tidligt om morgenen, men forskning tyder på, at de fleste skal regne med lidt nedsat evne til at yde om morgenen.

Der er forsket en del i dette, og stort set alle resultater viser, at man yder bedst om eftermiddagen.

Ved enkelte større konkurrencer, f.eks. OL, har det ligefrem ført til, at man har flyttet konkurrencer til om eftermiddagen for at få bedre muligheder for rekorder.

Når vi ikke yder så godt om morgenen, har det formentlig sammenhæng med de naturlige rytmer i kroppen. De er afhængige af vores døgnrytme. Du har sikkert oplevet, hvor meget disse rytmer betyder, hvis du har prøvet at have jetlag efter en lang flyvetur.

Presser ikke dig selv så hårdt

Betyder det så, at vi får mindre ud af morgen-motion? Forskningen er ikke helt så entydig på dette punkt, og der er forskel på, om du tilhører top-eliten eller er mere almindelig motionist.

Elite-idrætsudøvere kan presse sig selv til at udføre træning med tilstrækkeligt høj belastning på næsten alle tidspunkter af døgnet.

Men alle os andre er generelt ikke så gode til at presse os selv om morgenen. Det betyder, at træningsresultaterne ikke er helt så gode, som hvis man udførte samme træning på andre tidspunkter.

Du får stadig gavn af træningen. Så morgen-træning er ikke spild!

Læs også: Hvornår er det bedst at træne?

Motion er også sundt om morgenen

Mortion er sundt. Og motion om morgenen er også sundt.

Der er ikke noget i forskningen, der tyder på, at det skulle være usundt at træne om morgenen. Hvis det går ud over din nattesøvn, er det selvfølgelig ikke sundt, men hvis du kommer i seng i ordentlig tid, er det ikke usundt at træne selv meget intensive træningspas om morgenen.

Morgen-motion må ikke stresse

Vær opmærksom på, at morgen-træning er anstrengende både fysisk og psykisk. Den må derfor ikke være en kilde til yderligere stress i dit liv. Den skal passes ind sammen med dine andre aktiviteter.

FACEBOOK KOMMENTARER


- udfordringer på dit niveau
Format: 21-11-2017

Tilføj din egen event

Du kan nemt og gratis oprette din event og få den vist på vorespuls.dk. Opret event

Senest besvarede spørgsmål

Seneste artikler

Populære artikler