Billede
Løb og dans dig glad!
Foto: Colourbox Kroppen er lavet til at røre sig, ikke til at give op og sætte sig ned og blive tyk. Det gælder også, når du er gravid, siger forsker.

Træn dig til en bedre graviditet

Der er ingen grund til at stoppe med motion, fordi maven vokser. Træning gør tiden inden, under og efter fødslen markant mere behagelig, ifølge forsker.

5 gode råd, når du er gravid

• Træning er sundt for både dig og dit barn, så rør dig hellere lidt end slet ikke.
• Kombiner styrketræning og konditionstræning, så din krop både er stærk og i god form. Det gør både tiden inden, under og efter fødslen lettere.
• Du skal ikke præstere, du skal blot holde din form ved lige. Så undgå at presse dig selv og stop op, hvis du mærker smerter eller ubehag.
• En god væskebalance er vigtig, så sørg for at drikke godt hele dagen. Føler du dig dehydreret, skal du undgå at træne.
• En glad gravid har en bedre graviditet. Så hvis du synes, det er sjovt og rart at træne, er der ingen undskyldninger for at lade være.

Husk væsken!

Drik rigelig med væske før, under og efter motion - og mere end du er vant til. Som gravid har du brug for ekstra væske, fordi du sveder mere, og kroppen er på ekstra arbejde.

Hent inspiration her: Tema om væske

Mad skal der til!

"Husk at spise for to!" Den sætning har du sikkert hørt flere gange fra kolleger, familie og venner, hvis du er gravid. Men vær varsom med at fordoble dit kalorieindtag.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du følger De 8 kostråd

Gode artikler om kost:
Mæt og sund med fuldkorn
Vælg dine fedtstoffer med omhu
Træning kræver protein
Spis i god tid inden træning

Når maven vokser sig større, svinder træningen for de fleste ind til næsten ingenting. Myterne om graviditet og fysiske udfoldelser står i kø, og mange kvinder, der normalt er vant til at få sved på panden flere gange om ugen, stopper med at motionere, når de ser to streger på graviditetstesten.

Dybt ærgerligt, mener Jean Vennestrøm, Ph.d. i grundbiologi og forfatter til bogen ’Træning og Graviditet – et spørgsmål om tryghed’.

”Det er en udbredt misforståelse, at det er farligt at træne, når du er gravid,” siger hun.

Det er dumt at stoppe træningen

For selv om kroppen gennemgår store forandringer, kan den sagtens holde til fysiske udfoldelser. Faktisk er det rigtig dumt at lade sofaens bløde hynder passivisere den gode kondition og de veltrænede muskler, bare fordi du har et foster i maven, forklarer Jean Vennestrøm.

Hun er selv mor til tre og har 14 års erfaring inden for fitnessbranchen.

”Så længe du har en normal graviditet uden komplikationer, er der ingen grund til at lade være med at træne. Tværtimod. For motion er i den grad vejen til en god graviditet, fødsel og genoptræning efterfølgende,” siger hun.

Lyt til din krops signaler

Kontaktsport som håndbold, fodbold og basket bør du undgå, fordi de uforudsete sammenstød og fald på banen kan være farlige for mor og barn.

Men ellers bør det kun være den gravides gejst, der sætter grænserne for, hvad hun kan dyrke af motion, siger Jean Vennestrøm.

”Du kan både løbe, cykle og svømme, og du kan også være med på hold som Zumba, step og mave-balle-lår. Du kan faktisk gøre mange af de ting, du kunne, før du blev gravid”.

Men ligesom alle andre aspekter af en graviditet påvirker kvinder forskelligt, er det helt individuelt, hvad du kan holde til, når det gælder træning. Det vigtigste er derfor at være god til at lytte til kroppens signaler.

Pas på udmattende træning

”Det meget vigtigt, at du som gravid ikke har en udmattende træning,” understreger Jean Vennestrøm og fortsætter:

”Normalt kan du måske godt holde til at træne, til du er helt udaset. Men det er en rigtig dårlig idé, hvis du har et foster i maven, og derfor har brug for ekstra energi til at klare det, du skal i din hverdag. For hvis du går helt amok med træning, risikerer du at køre dig selv ned”.

Stop din træning ved smerter i maven

Jean Vennestrøm opfordrer derudover til at stoppe træningen, hvis du får smerter i maven eller ryggen.

Og uanset om du føler dig fit for fight, skal du altid sørge for at indstille den fysiske aktivitet på et tidspunkt, hvor du stadig føler, at du kunne blive ved i dobbelt så langt tid. Ambitionsniveauet skal ganske enkelt sættes ned.

”Når du er gravid, kan det til dels sammenlignes med en skade. Du bliver nødt til at acceptere, at du ikke skal præstere og forbedre dig, men blot holde din form ved lige,” siger hun.

Småskavanker bliver værre under graviditeten

Men selv om både de høje ambitioner og hurtige pulsslag skal pakkes væk, er timerne på løbebåndet eller i areobicsalen langt fra spildt. Moderat motion er nemlig markant bedre end ingenting, pointerer Jean Vennestrøm.

”Alle de småskavanker, de fleste ikke-gravide oplever, bliver ofte endnu værre, når man er gravid. Så hvis ikke musklerne er trænet, og kroppen i god form, så er man dårligere stillet,” siger Jean Vennestrøm.

”Kroppen er lavet til at røre sig, ikke til at give op og sætte sig ned og blive tyk. Det gælder også, når du er gravid. Under graviditeten vil du få markant mindre ondt i ryggen og lænden, og med en trænet krop vil du være meget bedre rustet til at klare en fødsel”, siger den erfarne fitnessinstruktør, der lover, at også tiden efter fødslen bliver lettere, hvis du dyrker motion i de ni måneder, barnet ligger i maven.

Dans er sjovere end knibeøvelser

”Har du løbet, steppet og danset graviditeten igennem, har du også arbejdet meget med dit bækken dermed også trænet muskulaturen i underlivet. Det betyder, at du meget hurtigere vil komme dig, når du har født. Og så er det samtidig sjovere end de gængse knibeøvelser,” siger Jean Vennestrøm med et grin.

FACEBOOK KOMMENTARER


- udfordringer på dit niveau
Format: 30-08-2014

Tilføj din egen event

Du kan nemt og gratis oprette din event og få den vist på vorespuls.dk. Opret event

Senest besvarede spørgsmål

Seneste artikler

Populære artikler