Billede
Få styr på balancen
Foto: Colourbox.com "Balancen kan nemlig trænes på alle niveauer. Det gør ikke ondt. Og træner du i varmt vand, falder du blødt.”
Træning

Problemer med balancen? Sådan træner du den

Kan du ikke stå på ét ben mere? Så er din balance sikkert ikke, hvad den har været. Men balancesansen kan heldigvis trænes.

Om balancesansen...

Balancesansen – også kaldet den vestibulære – sans udvikler sig i fostertilstanden allerede fra 16. graviditetsuge.

Sansen sidder i det indre øre, som er et væskefyldt hulrum i tindingebenet, og den registrerer hovedets position i forhold til tyngdekraften og hovedets bevægelser.

Børn træner deres balance konstant, når de leger, gynger, snurrer rundt og slår kolbøtter. Hvis vi som voksne oplever at blive utilpasse ved at gøre dette, trænger vi til at træne vores balance igen.

En god balance afhænger ikke af balancesansen alene, men er også afhængig af en god synssans, følesans og muskel-led-sans.

Når vi bliver ældre, sker der en masse med vores kroppe. Maden smager ikke af så meget, som den har gjort, vores syn bliver dårligere, og så begynder balancen at vakle for mange

Nogle bliver så usikre i deres bevægelser, at de falder – eller bliver bange for det. Og så bliver bevægelserne endnu mere usikre, for så skal de hele tiden passe på.

Det er en ond og selvforstærkende cirkel, siger læge Henriette Møller Christensen, der til daglig arbejder i en praksis i Aalborg.

”Mange siger, 'Jeg går og falder, fordi jeg er gammel'. Hvortil jeg svarer, 'Måske mangler du træning'. For balancen kan nemlig trænes på alle niveauer. Det gør ikke ondt. Og træner du i varmt vand, falder du blødt,” siger hun.

Henriette Møller Christensen er derfor særdeles varm fortaler for at benytte sig af svømmehallernes varmtvandsbassiner, når balancen skal blive bedre.

Her giver hun sine bedste tips til øvelser, der stimulerer sanserne og dermed din balance. Samtidig får du løsnet godt op for eventuelt stive led.

Læs også: Supplér løb med balance og styrke

Guide til balanceøvelser i varmt vand

Øvelse 1
- Hop i en firkant med begge ben. Gentag 5 gange.
- Gør derefter det samme med lukkede øjne.
- Mærk, hvordan du udfordrer dig selv ved at holde øjnene lukkede.

Øvelse 2
- Kast en lille bold op i luften og grib den. Brug kun den ene hånd.
- Skift til den anden hånd.

Øvelse 3
- Dan en rundkreds med din holdkammerater i bassinet. Kast flere bolde rundt ad gangen.
- Prøv at stå på ét ben, mens I kaster.

Læs også: Træn din balance og forebyg skader

Øvelse 4
- Sæt små trampoliner på bassinets bund og hop på dem.

Øvelse 5
- Tag en stor skumplade og hav som mål at få alle op at sidde på pladen på én gang.
- Der er indbygget lattergaranti i denne øvelse!

Øvelse 6
- Placér en plasticring på dit hoved og drej rundt i vandet – uden at ringen falder af.

Øvelse 7
- Gå på line på bassinets kant.

FACEBOOK KOMMENTARER


- udfordringer på dit niveau
Format: 24-04-2017

Tilføj din egen event

Du kan nemt og gratis oprette din event og få den vist på vorespuls.dk. Opret event

Senest besvarede spørgsmål

Seneste artikler

Populære artikler