Billede
Overtræner jeg?
Foto: Bent Nielsen ”Det er individuelt, hvornår det er for meget. Men man skal være opmærksom på advarselslamperne," fortæller sundhedsekspert Bente Klarlund.
overmotionering

Overmotionerer jeg? Det skal du passe på

Motion er som udgangspunkt sundt. Men for nogen kan det tage overhånd. Sundhedsekspert Bente Klarlund fortæller om advarselssignalerne og faren ved overtræning i artiklen.

Slap af...

Bliver du rastløs i din pause fra træningen?
Du kan med fordel dyrke alternativ træning under restitution. Men hold dig til aktiviteter, der ikke stresser muskler og krop. Prøv fx yoga, gå-ture og let svømning.
Eller hvad med at:
Meditere?
Få massage?
Lave balanceøvelser?
Bruge energi på at få lavet ekstra god kost?

Dyrk motion. Sådan er hovedbudskabet uden tvivl, siger sundhedsekspert Bente Klarlund til vorespuls.dk.

”Der er generelt meget få, der spørger mig, hvor meget er for meget. De fleste spørger, hvor lidt kan jeg nøjes med.”

Men for nogen kan motionen tage overhånd, og det kan være svært at spotte.

”Det er individuelt, hvornår det er for meget. Jeg kan ikke sige, at hvis man motionere mere end lige præcis det, så er det farligt. Men man skal være opmærksom på advarselslamperne, hvis man for eksempel bliver dårlig, mens man løber," fortæller Bente Klarlund.

Læs også: Hvile er vigtig: Sådan bygger du kroppen op

Derfor er det farligt

En rigtig stor del af den danske befolkning løber, og det er også her, at der opleves flest skader.

”Jo mere man løber, jo flere skader. Og der er generelt mange skader i løb. Men vi kan også se, at antallet af skader i forhold til træningstid er færre hos de trænede,” fortæller Bente Klarlund og tilføjer, at vi hos eliten har set fatale tilfælde, hvor der ikke er blevet lyttet til kroppen.

”Men der opstår nogen gang pludselig død ved konkurrenceudøvere. Dem der dør vil typisk tidligere have oplevet brystsmerter og besvimelser, mens de har været i gang. Det er vigtigt, at man ikke løber med hovedet under armen.”

Læs også: Sunde madvaner: Mellemmåltider er vigtige

Men der kan sagtens drages paralleller til dagligdagens motionist. Det er blevet mere almindeligt at løbe både halve og hele maraton og også de stærkt udfordrende Ironman’s, som kræver rigtig meget træning. Derfor er det også vigtigt, at motionisten lytter til sin krop.

”Det er vigtigt, at man er opmærksom på brystsmerter og besvimelser, mens man løber. Hvis man lige har gennemført et maraton, så er det ikke farligt at besvime, men det er det, hvis det sker på de kortere distancer.”

Læs også: http://vorespuls.dk/artikel/smerter-selvom-skaden-er-vaek

Pas også på psyken""

Men det er ikke kun de fysiske advarselslamper, du skal være opmærksom på. Der er også en række psykiske tegn på overtræning, som der kræve skarp opmærksomhed.

”Der er også nogle psykiske tegn på overtræning. Det er for eksempel træningsafhængighed, depression og stress. Det ser man især, hvis træningen er monoton, og man træner alene,” fortæller Bente Klarlund og tilføjer, at der ikke er forsket meget i det.

FACEBOOK KOMMENTARER


- udfordringer på dit niveau
Format: 27-07-2017

Tilføj din egen event

Du kan nemt og gratis oprette din event og få den vist på vorespuls.dk. Opret event

Senest besvarede spørgsmål

Seneste artikler

Populære artikler