Billede
klar til bølger?
Foto: Tanja Billesø Beck, DGI Deltagerne ved vorespuls.dk Open Water-event modtager undervisning - på en dag, hvor bølgerne ikke var så store...
Svømning

Open Water: Sådan svømmer du i store bølger

Frygt ikke den høje sø – her får du tips og gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem det urolige vand

Vigtigt råd

Når der er store bølger, er det ekstra vigtigt, at du svømmer tæt på land. For en sikkerheds skyld!

Klar til Open Water?

I løbet af sommeren 2013 har vorespuls.dk haft et tema om Open Water-svømning. Her kan du få overblikket over alle artiklerne:

1. Open Water: Ultimativ guide til udstyr

2. Open Water: Tænk før du svømmer

3. Open Water: Springet fra svømmehallen

4. Open Water: Planlæg din svømmetur

5. Open Water: Lær at orientere dig

6. Open Water: Sådan svømmer du i store bølger

7. Open Water: 4 fif til en bedre svømmetur

Klik dig rundt mellem de forskellige historier og få en endnu svømmetur i det åbne vand.

Planlæg ruten

Ruteplanneren på vorespuls.dk kan bruges til at give dig et overblik over sin svømmerute:
Ruteplanner

Gratis træningsprogram på mail

Vil du gennemføre en triatlon på sprint-distancen med overskud?

Så har vorespuls.dk det helt rigtige tilbud til dig!

Et 12 uger langt træningsprogram, hvor du modtager en mail med programmet for den kommende uge hver fredag.

Det er varieret træning, det er sjov træning – og det er for alle!

Læs mere og tilmeld dig:
Gratis træningsprogram: Begynd på triatlon

At mærke vandet er meget vigtigt for en Open Water-svømmer. Det er en integreret del af hele oplevelsen at føle sig i tæt kontakt med naturen og det våde element. Oplever du at komme til at svømme i høj sø, er det ekstra vigtigt, at du giver dig selv tid til at mærke det vand, du befinder dig i.

Her er en række retningslinjer, der vil forbedre din evne til at svømme i bølger:

Vandets rytme

Der er en rytme i åbent vand, som du ikke finder i en svømmehal. Vind og strømforhold spiller ind på en helt ny måde, hver gang du er i vandet. Vandet har en rytme, og for at kunne svømme i høj sø uden konstant at sluge vand, skal du mærke rytmen og arbejde med den.

Bølgerne kommer fra en bestemt retning - når du har mærket retningen, så prøv at læg mærke til frekvensen. Derefter tilpasses din svømmerytme.

Læs mere: Open Water: Lær at orientere dig

Bølger fra siden

Hvis du svømmer på tværs af bølgerne - det vil sige, hvis bølgerne primært kommer fra højre eller venstre side, er det vigtigt at time rytmen i forhold til bølgetoppene.

I brystsvømning hæver du hovedet og trækker armene ind under dig på bølgetoppen, mens du fører armene frem og hovedet ned til udstrakt position i takt med, at bølgen falder. Din svømmerytme op/ned skal følge bølgernes rytme.

Læs mere: Open Water: Springet fra svømmehallen

I crawl skal du time dine armtag, så du kan vende hovedet og trække vejret på bølgetoppen. Dine armtag skal følge bølgernes rytme, så du ender med at påbegynde dit armsving over vandet på vej op med bølgen.

Bølger forfra eller bagfra

Hvis du svømmer med eller mod bølgeretningen ¬- det vil sige, hvis bølgerne kommer forfra eller bagfra, er det lidt anderledes. Især hvis du svømmer mod bølgeretningen.

Svømmer du med bølgeretningen, vil du opleve, at det nemmeste er at time både din brystsvømningsrytme op/ned og dit crawl armtag/vejrtrækning således, at vejrtrækningen i brystsvømning (oppe) og vejrtrækningen i crawl falder umiddelbart efter, at bølgetoppen har passeret dig, og du således glider ned ad bølgeryggen igen.

Læs mere: Open Water: Tænk før du svømmer

Svømmer du mod bølgeretningen, er det i bølgedalen du skal sørge for at trække vejret. Kommer bølgen forfra vil du opleve, at du ikke altid bliver løftet med op, da du i dig selv vil udgøre en mur for bølgen.

Det kan derfor være hensigtsmæssigt at svømme under bølgetoppene, og dette sker bedst i udstrakt position, som efterfølger vejrtrækning i både crawl og brystsvømning. Duk op igen, når bølgen har passeret.

Læs også: Open Water: Er du også træt af brandmænd?

Erfaringen tæller

Svømning i høj sø kræver øvelse, men har du først prøvet det, så vil du vide, at det er en ganske særlig oplevelse, som kan være meget berigende for din oplevelse af Open Water-svømning.

Svøm altid tæt på land ved uroligt vejr, og vær parat til at øve dig nogle gange, inden du er fortrolig med teknikken.

Se også: Åbent vand: Se de 8 sikkerhedsråd!

I løbet af sommeren sætter vorespuls.dk fokus på Open Water-svømning. Næste og sidste artikel i serien indeholder en masse små fif til Open Water-svømning.

FACEBOOK KOMMENTARER


- udfordringer på dit niveau
Format: 24-07-2017

Tilføj din egen event

Du kan nemt og gratis oprette din event og få den vist på vorespuls.dk. Opret event

Senest besvarede spørgsmål

Seneste artikler

Populære artikler