Billede
Klar til det åbne vand
Foto: Tanja Billesø Beck Billede fra Open Water-event i Fredericia - tilmeld dig til det næste via linket i boksen i artiklen
Svømning

Open Water: 4 fif til en bedre svømmetur

I løbet af sommeren har vorespuls.dk udrullet et tema om Open Water-svømning. Dette er den sidste artikel i rækken og giver dig fire fif til, hvordan du får den bedst mulige oplevelse

Klar til Open Water?

I løbet af sommeren 2013 har vorespuls.dk haft et tema om Open Water-svømning. Her kan du få overblikket over alle artiklerne:

1. Open Water: Ultimativ guide til udstyr

2. Open Water: Tænk før du svømmer

3. Open Water: Springet fra svømmehallen

4. Open Water: Planlæg din svømmetur

5. Open Water: Lær at orientere dig

6. Open Water: Sådan svømmer du i store bølger

7. Open Water: 4 fif til en bedre svømmetur

Klik dig rundt mellem de forskellige historier og få en endnu svømmetur i det åbne vand.

Husk din makker!

Du bør aldrig svømme alene, når du træner havsvømning. Og start med små afstande - så du kender farvandet og din krop i det nye element.

Gratis træningsprogram på mail

Vil du gennemføre en triatlon på sprint-distancen med overskud?

Så har vorespuls.dk det helt rigtige tilbud til dig!

Et 12 uger langt træningsprogram, hvor du modtager en mail med programmet for den kommende uge hver fredag.

Det er varieret træning, det er sjov træning – og det er for alle!

Læs mere og tilmeld dig:
Gratis træningsprogram: Begynd på triatlon

Open Water-svømning giver mulighed for at få nogle unikke naturoplevelser kombineret med god motion.

For at kunne få mest mulig ud af en svømmetur i åbent vand, kommer der her nogle fire fif til en bedre svømmetur:

1. Tag et hvil

Når du svømmer Open Water, vil du opleve at blive træt eller forpustet på samme måde som i en svømmehal. Derfor er det vigtigt at kunne tage et hvil og få pusten, selv om der er langt til land. Det er faktisk nemmere end det lyder.

Med en våddragt på kroppen vil du med al sandsynlighed have så meget opdrift, at du blot kan vende dig om på ryggen og flyde indtil du kan fortsætte. Det kræver at du har styr på balancen og har vænnet dig til dragtens opdrift.

Alternativt kan du træde vande, derved bevæger du dig stadig lidt, og afkøling vil derfor ikke ske så hurtigt. Der skal med en våddragt på heller ikke bruges så mange kræfter på at træde vande.

Læs også: Open Water: Er du også træt af brandmænd?

2. Rygsvømning

Ønsker du at bevæge dig fremad mens du hviler, kan du med fordel benytte rygsvømning. Denne stilart er ikke så brugt i svømmehallerne mere, men har fået en renæssance med Open Water-svømning.

Det er en god stilart at have øvet sig på, da den er god at have i værktøjskassen til svømmeturen i åbent vand. Den giver luft og mulighed for at nyde naturen, mens man bevæger sig.

Se også: Åbent vand: Se de 8 sikkerhedsråd!

3. Brille-skylning

Når du alligevel ligger på ryggen, er der stor sandsynlighed for at du har brug for at få tømt dine svømmebriller for vand eller bare skyllet dem, så udsynet igen er frit. Dette gøres nemmest mens du træder vande, eller mens du svømmer rygsvømningsbenspark.

Når det er nemmest at skylle svømmebrillerne, mens du bevæger dig, skyldes det, at du, hvis du bare flyder på ryggen, kan opleve at miste balancen, hvis du begynder at bevæge armene (når du tømmer brillen) uden at bevæge benene også.

4. Vejrtrækning

Under din svømning kan du med fordel, hvis du svømmer crawl, sørge for altid at trække vejret skiftevis til højre og venstre side – eller i en periode til den ene side efterfulgt af en periode til den anden.

Grunden til at dette er en klar fordel er simpel: Friktion. Hvis du kun trækker vejret til den ene side, vil du med garanti opleve, at din våddragt vil gnave i halsen og eventuelt andre steder.

FACEBOOK KOMMENTARER


- udfordringer på dit niveau
Format: 25-09-2017

Tilføj din egen event

Du kan nemt og gratis oprette din event og få den vist på vorespuls.dk. Opret event

Senest besvarede spørgsmål

Seneste artikler

Populære artikler