Billede
Nå dit mål på 12 uger
Foto: Colourbox Både begyndere, let øvede og øvede kan prøve sig selv af i svømning, cykling og løb i de nye triatlontræningsprogrammer.
Triatlon

Triatlon: Tre gode træningsprogrammer

Prøv dig selv af i triatlon, og følg et af tre nye triatlontræningsprogrammer her på vorespuls.dk. Programmerne giver udfordringer, uanset om du aldrig har trænet før eller træner flere gange om ugen.

Sådan får du trænings-programmerne gratis

Tilmelder du dig et trænings-program, vil du i 12 uger modtage en mail hver fredag med en uges træningsprogram. Læs mere, og tilmeld dig her:
- Træningsprogram for begyndere
- Træningsprogram for let øvede
- Træningsprogram for øvede

Har du lyst til at komme i gang med triatlon, få sat struktur på din træning eller udvikle dig som triatlet? Så tjek de tre nye triatlontræningsprogrammer her på vorespuls.dk.

Triatlontræner Morten Rudolph har udviklet programmerne, så der er udfordringer for både begyndere, let øvede og øvede triatleter.

"Vi har alle forskellige udgangspunkter. Nogen har løbet maraton i mange år, og de starter et helt andet sted end én, der aldrig har lavet noget," siger Morten Rudolph og forklarer, at det ikke kun handler om træningserfaring, men at man også skal vælge niveau efter, hvor meget tid man har til rådighed.

I begyndertræningsprogrammet skal du fx "kun" træne 2-3 gange om uge mod 6-7 gange i træningsprogrammet for øvede.

Træn på det rigtige niveau

Fælles for alle træningsprogrammerne er, at de hjælper dig med at få sat struktur på din træning. At du bliver forberedt bedst muligt på dit mål, hvad enten det handler om at gennemføre er kort motionsstævne eller sætte nye personlige rekorder.

Men hvilket program skal du vælge? Morten Rudolph råder til, at man hellere vælger træningsprogrammet et niveau for lavt end for højt.

"Det skal være relativt overskueligt at træne, og man må gerne tænke hold kæft, det var nemt. For hvis det er hårdt, hver gang du skal ud at løbe, er det svært at bevare gnisten. Det gider jeg heller ikke selv," siger han og fortsætter:

"Hellere justere træningen op end ned. Man skal ikke undervurdere betydningen af det signal, man sender sig selv, hvis man bliver nødt til at gøre træningen lettere."

Her kan du læse mere om, hvordan du begynder på triatlon, og hvordan du undgår de typiske skader.

Bare kast dig ud i det - også uden dyrt udstyr

Er du en af dem, der tænker, at det er alt for dyrt at dyrke triatlon, så kan du godt tro om. For sådan behøver det ikke at være. Ifølge Morten Rudolph behøver du hverken den nyeste racercykel eller det mest avancerede udstyr fra første dag:

"Man kan jo nørde uendeligt med udstyret, og man får hurtigt lyst til mere, jo mere man træner. Men triatlon behøver ikke at kræve meget, når du er begynder. Hvis du har badetøj, svømmebriller, en almindelig citybike og fornuftige løbesko, er du klar."

Vil du læse mere om fx, hvilket tøj du skal vælge så klik her.

Gør træningen til en vane

I alle triatlontræningsprogrammerne er der hver uge valgfrie træningspas. Men selvom de er valgfrie, så anbefaler Morten Rudolph alligevel, at man gennemfører dem, hvis man har overskud til det:

"Man skal passe på med at springe dem alle over. Det er tænkt som, at hvis man i en uge er presset tidsmæssigt, så er det netop de træningspas, man kan springe over med god samvittighed."

"Derudover er det fornuftigt at sprede alle sine træningspas ud over hele ugen og få en mere kontinuerlig træning. Ellers kan det være svært at gøre træningen til en vane. Når først det er en vane er det ikke så svært."

Tilmeld dig triatlontræningsprogrammet

Er du tændt på at komme i gang, så læs mere via de tre links herunder, og tilmeld dig det program, der passer dig:

FACEBOOK KOMMENTARER


- udfordringer på dit niveau
Format: 25-11-2017

Tilføj din egen event

Du kan nemt og gratis oprette din event og få den vist på vorespuls.dk. Opret event

Senest besvarede spørgsmål

Seneste artikler

Populære artikler