MTB: Mørke skærper din teknik

Rent teknisk gør cykling i mørke dig til en bedre rytter. Du bliver udfordret på teknikken og får sværere ved at klare dig på ren, rå kraft.

Skumringstid og vintertid - mørke er en udfordring året rundt. Køreteknikken er den samme, det er vilkårene, der er forandrede. Foto: iStockphoto

At køre mountainbike kræver årvågenhed og koordination. Så hvorfor skulle du finde på at gøre det i mørke? Af samme grund som du altid kører MTB: Det er spændende! Et eventyr. Og sk... sjovt.

De fleste har oplevet en tur lige på kanten, hvor dagen går på hæld, og man passerer et stykke granbevoksning, hvor lyset i forvejen har svært ved at komme til. Lige pludselig er det sværere at orientere sig – både fremadrettet og i detaljerne. Tempoet falder og teknikken udfordres.

Læs også: MTB i mørke: "Wauw - det er fedt!"

Samme køreteknik, men andre vilkår

Selve køreteknikken er den samme i lys og mørke - det er vilkårene, der er forandrede. Og rent psykisk reagerer vi på situationen.

Forhindringerne virker større

Vores synsfelt er begrænset, og vi har lyskilden med os. Det betyder, at skyggerne er dybere på grund af lysets flade vinkel mod overfladen, forhindringer virker større, vinkler og afstand er sværere at bedømme.

Vi får også et kortere varsel om, hvad sporet byder os. Det presser vores reaktionstid, og får det til at virke som om, at farten er højere end den reelt er.

Dit syn snyder dig

Det perifere syn, der ser omgivelserne ude langs kanten af vores synsfelt, bliver snydt. I periferien ser vi kontraster, og i mørket bliver kontrasterne forstærkede.

Læs også: MTB: Bliv bedre til at læse sporet

Det betyder, at træer og andre objekter virker større, mere massive og tættere på. Vores reaktion er ofte at undvige, og det er ikke altid i en fordelagtig retning.

Det betyder, at du skal køre som du plejer, du skal bare være bedre til at:

  • Holde fokus fremme i sporet: Kig frem, fremfor på de umiddelbare forhindringer. Du oplever omgivelserne anderledes end du plejer, men du reagerer instinktivt på signalerne. Lær at distrahere dig selv fra falske signaler, ved at låse fokus fremad.

  • Sidde let i sadlen: Sid ikke tungere end, at du kan reagere umiddelbart på cyklens bevægelser, og kan flytte dig i alle retninger på cyklen. Det er det niveau, jeg kalder ”afslappet forspænding” - spændt nok til at kunne yde modstand så terrænet ikke styrer cyklen, og afslappet nok til at kunne give efter og fjedre med underlagets påvirkinger.

Vælg lettere gear og højere kadence ved uvant terræn

I starten, og på nye ruter, vil du oftest køre med en større forsigtighed.

Derfor kan det være en fordel at træde lettere gear og bruge en højere kadence. Det gør dig mindre sårbar over for modstanden i terrænet, men det går også lidt ud over tempoet.

Du bliver en bedre cykelrytter

Rent teknisk vil kørsel i mørke gøre dig til en bedre rytter. Du udfordres helt fundamentalt på teknikken, og får sværere ved at klare dig på ren, rå kraft.

Mørke kræver ekstra lys

Hvis du vil køre de sædvanlige ruter i mørke, kræver det masser af lys. Og der er tale om en lysstyrke, der kan oplyse omgivelserne ordentligt.

Vælge en lygte, hvor du kan justere lystet. Dels for at spare på strømmen, men også for at kunne blænde ned, når vi mødes i skoven. Af samme grund skal dit baglys være minimalt. Du skal ikke bruge det til at se ved, og det skal ikke blænde dem, du lige har overhalet.

Brug lys på styret og på hjelmen

Optimalt skal du bruge to lyskilder: En på styret og en på hjelmen.

Dobbelt lys, giver dobbelt udbytte, til dobbelt pris... Alternativt må du nøjes med pandelampen, og så bruge en billigere model på styret.

To lyskilder er bedst fordi, du har brug for at kunne se præcist, og det kræver lys i øjets fokuspunkt – der hvor du ser hen. Samtidig har du brug for lys i sporet - også selv om din opmærksomhed er vendt i andre retninger. Dit perifere syn vil stadig kunne fange fare-momenter ud af øjenkrogen. Hvis de er belyst.

Se test og video af de bedste MTB-ruter i hele Danmark: MTB ruter

Kør aldrig MTB alene i mørket

Ud over at det er hyggeligt at være af sted sammen, er det også et spørgsmål om sikkerhed.

Ofte vil der være spredning i forbindelse med mørke-kørsel. Dels på grund af gruppens niveau-forskelle, men også fordi nogen ikke bryder sig om at ligge i andres lyskegler.

Lav en aftale om, at I stopper med mellemrum.

Kører du alene er det være bedst at holde dig på de større og mere sikre ruter, og bruge krudtet på den rent fysiske træning.

Sørg for ekstra trøje og klare briller

Natten er kold, så hav en ekstra trøje på.

Et par klare briller er også en god ide. Du er nødt til at have fuldt fokus på sporet, og det betyder, at der kan være et par småkviste, der tager en tur hen over dit ansigt.

Kører du i mørket i sommerhalvåret, kan antallet af lys-elskende insekter også gøre briller til en god investering.

Læs også: 7 tips til MTB-kørsel i mørke