Billede
Styr på balancen?
Foto: iStockphoto En god balance er afgørende i kuperet terræn - ikke mindst off trail. Når du skal tjekke din balance, skal du starte med hænderne. Læs hvordan.

MTB: Forebyg styrt - træn balance

Det kræver træning at holde balancen på to hjul ned ad bakke og i kuperet terræn. Prøv de 5 øvelser!

5 balanceøvelser

  1. KØR, STOP, KØR - UDEN STØTTE: På flad vej og i terræn. Stående og siddende. Kan du forblive i ro, så hold balancen så længe som muligt, ellers prøv at køre så langsomt som muligt. Balance er sværere, jo lavere farten er.
  2. KØR I CIRKLER ELLER 8-TALLER: Kør dem så små som muligt. Forbedrer også sving-teknikken. Prøv om du kan lave det tegn, der bruges på vejskilte med seværdigheder.
  3. CYKEL MED EN FOD: Sæt farten op, og lad den ene fod bevæge sig frit, frem og tilbage og ud til siden. Gerne mens du også bevæger cyklen i sving eller lænet ned mod siderne. Byg trinvist op - lad være med at starte ud i max hastighed.
  4. TRÆN MED MAKKER: Er I flere, så hop af og vær guide for din makker, mens han kører med lukkede øjne. En god øvelse til at træne registreringen af signalerne fra hænderne.
  5. TRÆN OGSÅ UDEN CYKEL: Har du en dag ikke mulighed for at komme ud på cyklen, kan balancen trænes alligevel. Stå på det ene ben. Luk øjnene. Stå på hæl eller tæer, mens du rækker ud så langt, du kan. Prøv med en bold under fødderne. Du vælger selv niveauet. Kan gøres mens du snakker i telefon.

Læs mere om balance

En god balance forebygger skader. Tjek de sjove øvelser til alternativ træning af balance.
Træn din balance og forebyg skader

Kør MTB om natten

Natkørsel træner din teknik og balance, fordi du ikke kan bruge synet så meget som om dagen. Læs mere:
MTB: Mørke skærper din teknik

Gear eller balance

Balance er vigtig på mountainbike.

Når vi modvilligt må i jorden, skyldes det oftest et forkert gear eller manglende balance.

Når du går ned, fordi ham foran går ned, er det også et spørgsmål om gear-balance - ellers ville du kunne køre udenom eller hoppe over.

God balance gør dig sikker

Forestil dig, at du er på vej op ad en bakke, og du indhenter ham foran, netop som han er ved at gå i stå. Først nu ser du, at det havde været en fordel at sidde på sporet ved siden af hans. Ok, du holder balancen og ser, at der ikke kommer nogen bagfra, laver en dobbelt vægtforskydning, og vipper for- og baghjul til siden, ender i et åbent spor og glider elegant videre.

Blæret, ikke? Det synes de andre også, og de spørger, hvordan du gør det. Du har bare trænet din balance!

Det indre waterpas

Balancen er knyttet til det indre waterpas, du har siddende inden for ørerne. Det registrerer, om du vender lige op og ned.

Når det kniber, sendes et signal videre til centralen, der igen beder motorikken om at korrigere, hvorefter musklerne skal spændes lige tilpas, og så er vi tilbage ved start.

Synet er også en del af din balance. Ved at lave omgivelserne om til en horisont kan de danne et visuelt waterpas. Er terrænet kuperet, husker vi bare, hvordan landskabet så ud for en brøkdel af et sekund siden.

Pas på med at sætte farten op

Når du cykler på MTB, giver du balance-centeret ansvaret for både dig og cyklen - og du sender den ud i ujævnt terræn og sætter måske oven i købet farten op. Problemet er, at din krop får svært ved at nå at registrere signalerne og korrigere i tide.

Sådan vil du også opleve det, første gang du skal ned i en liggecykel. Lidt panik i starten, så kompenserer du, og derefter bliver du dygtigere med tiden.

For vi lærer det vi har brug for, og hvis vi er bevidste om tingene, lærer vi det hurtigere.

Kroppen får flere signaler

Når vi placerer en jernhest under os, sender kroppen flere signaler, som skal med i ligningen.

Læs mere: MTB: Hurtigere på store hjul

Din placering på cyklen vil kunne mærkes i arme og hænder, ben og fødder, skuldre og bagdel.

Tjek din balance med hænderne

Du kan allerbedst tjekke din balance med hænderne:

  • Kan du mærke tryk på håndfladerne, eller skal du holde fast og mærke et træk?
  • Er det ens for begge sider, eller er du forskudt til siden i forhold til neutral position?

Det samme gælder fødder, baller og skuldre. Vinklen i hofte, knæ, albuer og skuldre bliver også registreret, men det er svært at følge med i.

Alle disse signaler kan du lære at registrere, og hvis du øver dig lidt på én del ad gangen, bliver det også hurtigere automatiseret. Start med hænder og fødder, da de er dine primære kontakter til cyklen.

FACEBOOK KOMMENTARER


- udfordringer på dit niveau
Format: 21-11-2017

Tilføj din egen event

Du kan nemt og gratis oprette din event og få den vist på vorespuls.dk. Opret event

Senest besvarede spørgsmål

Seneste artikler

Populære artikler