Billede
Styrk din krop
Foto: colourbox Du stimulerer dannelsen af knoglevæv, når du støder benet i jorden under eksempelvis løb.

Motion heler knoglerne

Løb og gåture kan bremse knogleskørhed, viser ny forskning. Det er godt nyt for de mere end 100.000 danskere, der lider af osteoporose.

Gå dig til større muskler

Det er vigtigt at have stærke muskler til at støtte op om din krop - især hvis du lider af knogleskørhed.

Intervalgang er effektiv motion til at blive stærkere.

Læs mere i artiklen:
Gå dig til større muskler

Svært ved at holde motivationen?

Træning sammen med andre kan være en vej til at komme i gang med at træne - og holde fast i det.

Her kan du få inspiration til holdtræning:
Find vej til holdtræning nær dig

Løb, rask gang og aerobic beskytter knoglerne. Det viser ny forskning:

”Af mange årsager er det godt at dyrke motion. Hvis man har osteoporose kan man stoppe og bremse knogletabet ved at være fysisk aktiv,” fortæller Peter Schwarz, forskningsleder og professor for Aldring og Osteoporose på Glostrup Hospital.

I Danmark regner man med, at mellem 500-600.000 danskere har så alvorligt knoglesvind, at de har osteoporose, oplyser Glostrup Hospital.

Rotter med knogleskørhed

Peter Schwarz har sammen med en række forskere fra Glostrup Hospital fundet frem til, at motion heler knoglerne. De gode resultater kommer blandt andet efter forsøg med rotter.

80 rotter fik ændret generne, så de fik osteoporose. Bagefter blev nogle rotter bedøvet. Når rotterne var inaktive og ikke dyrkede motion, virkede medicinen mod knogleskørhed ikke. Hvis rotterne var fysisk aktive, helede knoglerne hurtigt.

Motion og medicin skal følges ad

Peter Schwarz regner med, at mange med knogleskørhed vil få gavn af den nye viden.

”Forskningen vil være en gevinst i behandling og forebyggelse af osteoporose. Det er også en gevinst for personer uden knogleskørhed, som brækker knoglen og har svært ved at få bruddet til at hele. Ingen kan nøjes med at få ny medicin. De skal samtidig dyrke motion,” anbefaler professoren.

Løb, gåture og aerobic virker bedst

Hvis du gerne vil styrke knoglerne, skal du dyrke:

  • løb
  • vandreture
  • aerobic.

Forskningen viser nemlig, at de stød som kommer, når man sætter benene i jorden, får cellerne til at sende kalciumbølger ud og frigive det vigtigt signalstof ATP. Når ATP-niveauet i kroppen stiger, stimulerer det dannelsen af nyt knoglevæv.

Men hvor meget motion skal du dyrke for at hele knoglerne?

Det spørgsmål kan forskerne desværre ikke svare på præcist endnu.

Har du brækket en knogle, anbefaler Peter Schwarz, at man tager den fornødne pause og ikke hurtigt går en tur på det brækkede ben. Ellers er det bare på med gummisko elle travestøvler. Særligt de mange danskere med knogleskørhed vil få gevinst af motion.

”Man kan bremse tabet af knoglemasse og bevare de knogler man har,” fortæller Peter Schwarz.

Motion helbreder ikke

Motion har også sine begrænsninger i forhold til at hele knogler.

Har du først tabt knoglemasse, kan du ikke vinde den igen ved at motionere, kun stoppe den negative udvikling.

Derfor kan motion ikke stå alene, når man skal behandle osteoporose.

FACEBOOK KOMMENTARER


- udfordringer på dit niveau
Format: 17-08-2018

Tilføj din egen event

Her har du mulighed for at oprettet dit event. Opret event

Senest besvarede spørgsmål

Seneste artikler

Populære artikler