motion og psyke
stress af
Foto: Kim Nielsen (arkivfoto) Der sker en masse kemiske processer i kroppen, når du motionerer, og de giver velvære

Motion er en mental timeout

Selvom du er træt i kroppen, kan du godt føle dig ovenpå efter træning. Mens du er aktiv, styrker du din psyke og får en tiltrængt pause.

Mens du motionerer...

sker der et sammenspil i kroppen mellem mange forskellige processer – her er et udsnit:

  • Udskillelse af hormonet endorfin, som er et hormon, der virker smertestillende og giver en følelse af lyst og energi. Udskilles også ved succes, forelskelse, sex og latter. Kan dæmpe stress, angst og depreession.

  • Regulering af dopamin, som er en neurotransmitter, der forbindes med læring, motivation og glæde. Dopamin kan sløre ens dømmekraft (narko og forelskelse sætter meget gang i udskillelsen).

  • Regulering af serotonin - et stof i hjernen, som har stor betydning for dit humør, din søvn og sexlyst. Hvis man har et lavt niveau, f.eks. ved forelskelse, så giver det laserfokus og får én til at udvise tvangsbetonet interesse.

  • Adrenalin er et stresshormon, som optimerer kroppens systemer, så den er klar til ”fight or flight” (kamp eller fluft). Adrenalin gør dig vågen, men for meget kan give depression. I samme familie er noradrenalin, som har stor betydning for reaktionsevne og koncentration.

  • Udskillelse af cortisol, som er et hormon, minder om adrenalin – dog virker det langsommere og over længere tid. Det forstærker adrenalinens positive virkning og gør os mere modstandsdygtige.

Der starter et festfyrværkeri af hormoner i kroppen, når man motionerer. Mens pulsen stiger, udskiller man op til 50 forskellige hormoner – endorfiner er den mest kendte. Men der sker endnu flere positive ting i kroppen.

»De kemiske og biologiske processer i kroppen spiller sammen med det psykiske plan, så man får en følelse af velvære,« siger læge og hjerneforsker Kjeld Fredens.

Det, vi oplever på de psykiske plan f.eks. i naturen og sammen med en træningspartner, sætter ifølge Kjeld Fredens endnu mere knald på festfyrværkeriet i kroppen.

Hudløst ærlig

Ifølge idrætspsykolog Jens Hansen har vi brug for den mentale timeout, som vi får, når vi er aktive.

»Idrætten giver en pause fra hverdagen, fordi vi bliver så opslugte af det, vi gør. Samtidig er det en stor fordel, at der er direkte afregning og feedback.«

Jens Hansen sammenligner det med begrebet ”simple living”, hvor man bor og lever enkelt. I træningstøjet betyder det, at man er mere hudløs – og det er sundt og tiltrængt.

Man kan opleve at få en positiv afhængighed af det psykiske kick, som man får ved at træne, men Jens Hansen har også set eksempler på udøvere der overforbruger træning. Hans råd mod det er at finde én eller flere træningspartnere.

Motivationen giver det største plus

Hvis man vil have det største psykiske overskud ind på kontoen, skal man føle sig motiveret. Hvis man modsat ikke er motiveret så tapper træningen bare kræfter – derfor skal man vælge at dyrke det, man er motiveret for.

Lægger du samtidig en plan sammen med en træningspartner med regelmæssig træning, så kommer der ekstra kul på festfyrværkeriet i kroppen og de positive processer.

FACEBOOK KOMMENTARER


- udfordringer på dit niveau
Format: 29-05-2017

Tilføj din egen event

Du kan nemt og gratis oprette din event og få den vist på vorespuls.dk. Opret event

Senest besvarede spørgsmål

Seneste artikler

Populære artikler