Billede
Sov dig sundere
Foto: Colourbox Det har negative konsekvenser for din sundhed, hvis du igen og igen nedprioriterer en ordentlig nattesøvn.
Sunde vaner

For lidt søvn fører til usund livsstil

En god nats søvn er vigtig for vores helbred og gør det lettere at vælge en sund livsstil til. Det viser helt ny forskning

Sunde vaner med vorespuls.dk

Bliv motiveret til en sundere livsstil, og læs fx mere om
- at lytte til din krops signaler
- sunde madvaner
- hvordan du begynder på løb
- effektivt vægttab

Træn din motivation

Mangler du motivationen til at være mere aktiv, spise sundere m.m.? Så tilmeld dig vorespuls.dk's gratis træningsprogram, der giver din motivationen et boost.

Her får du en god grund til at prioritere din nattesøn: Sover du nok og uforstyrret, bliver det nemlig lettere at opretholde en sund livsstil. Det viser forskning fra Københavns Universitet.

Forskerne har for eksempel fundet frem til, at det er mere sandsynligt, at rygere, som har en normal og uforstyrret nattesøvn, er stoppet med at ryge efter fire år sammenlignet med dem, som forkorter deres nattesøvn eller har søvnforstyrrelser.

Læs også: Sov dig sund

Og forskerne fandt frem til de samme mønstre i forhold til andre ugunstige livsstilsændringer. Begyndende søvnforstyrrelser betød blandt andet, at der var en større risiko for:

  • Et forhøjet alkoholindtag
  • Fysisk inaktivitet blandt dem, der var fysisk aktive i udgangspunktet
  • Udvikling af overvægt i større eller mindre grad.

”Denne undersøgelse viser, at søvn påvirker vores evner til at opretholde en sund livsstil, og når søvnen forringes, så bliver det mere sandsynligt, at vi tager usunde livstilsvalg,” siger Postdoc Alice Jessie Clark fra Institut for Folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet.

”Forbedret viden om betydningen af søvn, og ikke blot i forhold til den biologiske restitution men også i forhold til sunde livsstilsvalg, kan måske hjælpe folk med at tage en mere velovervejet beslutning, om hvordan natten tilbringes – skal man tjekke arbejdsmails, surfe på de sociale medier eller gå i seng og få en god nats søvn,” konkluderer Clark.

Læs også: Få mere tid i hverdagen

Forskningsresultaterne er baseret på flere end 35.000 personer og udgivet i International Journal of Epidemiology.

FACEBOOK KOMMENTARER


- udfordringer på dit niveau
Format: 20-08-2017

Tilføj din egen event

Du kan nemt og gratis oprette din event og få den vist på vorespuls.dk. Opret event

Senest besvarede spørgsmål

Seneste artikler

Populære artikler