Billede
Den usynlige fjende
Foto: Colourbox Mange løbere overser træthedsbrud, som udvikles på grund af mangel på restitution. I værste tilfælde kan knoglen brække.
Træthedsbrud

Farlig løbeskade: Træthedsbrud

Træthedsbrud er en løbeskade, som kommer af overbelastning af fod eller underben. Tag de første tegn alvorligt og undgå pause i løb og maratonløb.

Hvad er træthedsbrud?

  • Træthedsbrud kaldes også stressfraktur.
  • Skaden skyldes en lille eller flere revner i knoglerne, som kommer af overbelastning i en periode. I sjældne tilfælde er knoglen helt brækket.
  • Træthedsbrud skyldes mangel på restitution.
  • Ofte findes træthedsbrud i mellemfoden og underbenet og skyldes løb, hop og spring.
  • Træthedsbrud kan også vise sig i lårben, bækkenknogler eller for roere i ribbenene.

Røntgen finder ingen løbeskade

Almindelige røntgenbilleder viser ofte ikke noget i den første periode, fordi revnerne er så små og fine, at det kræver en scanning at gøre dem synlige.

Læs mere her:
Røntgen og scanning: Få din skade undersøgt rigtigt

Behandling og forebyggelse

  • Undgå smerteprovokerende aktiviteter.
  • Træn alternativt med fx vandløb, svømning, let cykling, fitness og styrketræning til resten af kroppen.
  • Byg din træning blidt og gradvist op.
  • Undgå smertestillende medicin, som slører kroppens advarselssignaler.
  • Tag evt. ekstra kalk og D-vitamin.

Osteoporose og andre specielle forhold

Hvis du ved, at du har tendens til skrøbelige knogler, osteoporose, bør du naturligvis være ekstra opmærksom på tegn og symptomer på træthedsbrud. Knogleskørhed kan være arveligt.

Hos piger, som træner ekstremt hårdt eller har spiseforstyrrelser, er risikoen sandsynligvis også højere.

Endelig kan træthedsbrud gemme sig i områder, hvor de er vanskelige at diagnosticere udefra, fx dybt i bækkenet eller i fodroden. Hvis der her er langvarige og ’uforklarlige’ smerter, er der god grund til at undersøge for træthedsbrud her.

Springhofte

Har du nogensinde prøvet, at hoften ’springer’?

Det er en sene, som smutter henover et knoglefremspring. Og der er mindst to variationer, én på ydersiden og én på indersiden, måske flere...

Læs mere om skaden og behandling af den her:

Skader: Sådan behandler du en springhofte

”Lige dér, gør det ondt,” siger min klient og peger på et lille område nederst på skinnebenet.

Og han mener ONDT. Det kan jeg se på hans ansigtsudtryk, da jeg et øjeblik senere lægger en finger på området.

Han fortæller, at han skal løbe – eller skulle have løbet – sit første marathon om en måned. Derfor har han trænet meget i den seneste tid. Det seneste halve år har han også haft symptomer på skinnebensbetændelse – symptomer, som han valgte at overhøre. Jeg tænker træthedsbrud.

Træthedsbrud kommer af overbelastning

Træthedsbrud skyldes, at knoglerne er blevet overbelastet gennem en længere periode.

Når du løbetræner kraftigt og intensivt, bliver knoglevævet brudt ned. Giver du ikke knoglevævet ro til at blive bygget op efter løbetræning, kan der udvikle sig små revner, som kan blive større ved hver løbetræning.

I sjældne tilfælde kan knoglen brække helt. Træthedsbrud er altså en løbeskade, som drejer sig om mangel på restitution.

Løbeskade i foden og skinnebenet

Træthedsbrud er en skade, som rammer mange løbere.

Det kan vise sig flere steder:

  • I mellemfoden og underbenets knogler (typisk løbeskade og også en kendt skade efter hårde marcher i militæret)
  • I lårben og bækkenrodsknogler
  • I ribben (primært for roere)

Træthedsbrud kan overses

Normalt oplever løbere en kraftig ømhed og smerter fra et bestemt punkt, et lille område eller en knogle. Men nogle løbere overser løbeskaden. Træthedsbrud kan derfor være en lidt ’lumsk’ skade.

Hold ikke stædigt fast i dit træningsprogram

Jeg spørger mere ind til forløbet hos min løber, som ville have løbet maratonløb. Og han kan faktisk ret præcist beskrive, hvordan symptomer, smerten og ømhed, er blevet værre og værre over de sidste par måneder. Men alligevel har løberen holdt fast i sit træningsprogram.

Fra den lidt brede og diffuse ømhed på indersiden af skinnebenet, har generne samlet sig til et mere afgrænset område - nærmest et punkt, der er blevet mere og mere dominerende gennem den sidste måneds tid. Nu gør det simpelt hen så ondt, at han ikke kan løbe mere.

Hans historie og min undersøgelse gør mig ret sikker på diagnosen; træthedsbrud.

Sådan kommer du over løbeskaden

”Men hvad nu?” spørger min klient og ser lidt træt ud. Og jeg må sige, at han i hvert fald ikke skal løbe marathon om en måned. Han ser endnu mere træt ud.

”Det skal du nok nå, hvis du vil. Næste år er der igen en lang række marathonløb,” siger jeg.

Mine råd til løbere med træthedsbrud er:

  • Knoglen skal restituere. Det betyder ingen løb, hop og længerevarende gang. Kort sagt, gør ikke noget, som gør ondt i området.
  • Træn alternativt med aktiviteter, som ikke gør ondt. Fx aqaujogging, let cykling og fitness træning for resten af kroppen. Cross traineren er også en oplagt mulighed som forberedelse til løb.
  • Undgå smertestillende medicin, fordi det slører symptomerne. Der er derfor risiko for rive op i løbeskaden igen.

Tag denne test

Før du går i gang med at løbe blidt igen efter et træthedsbrud, skal du kunne gå rask til uden smerter.

Træthedsbrud kan have mange grader. Jeg giver et forsigtigt bud på 6-8 uger, før løberen, der drømte om martaton, kan løbe forsigtigt igen.

Undgå træthedsbrud

For at undgå en løbeskade og træthedsbrud gælder de samme forholdsregler, som ved al anden træning. Det er:

  • Start blidt på det niveau, som du er på.
  • Byg dit program gradvist op med små stigninger fra uge til uge.
  • Tag de første tegn på overbelastninger alvorligt.

Lyt til kroppens signaler

Overhører du kroppens faresignaler, kan ømhed og smerter bliver værre og værre.

Hvis du ignorerer et træthedsbrud, kan det udvikle sig til en alvorlig og langvarig løbeskade. I værste tilfælde kan et lille træthedsbrud blive til et fuldstændig brud, hvor der er behov for operation.

FACEBOOK KOMMENTARER


- udfordringer på dit niveau
Format: 20-08-2017

Tilføj din egen event

Du kan nemt og gratis oprette din event og få den vist på vorespuls.dk. Opret event

Senest besvarede spørgsmål

Seneste artikler

Populære artikler