Billede
Video: Bent Nielsen Tyngdekraften giver dig fart i pose running. Du skal læne dig lidt fremover.
Pose running

Løb: Sådan løber du Pose Running

Pose Running vinder frem som løbestil i USA og Europa, men hvordan gør man? Denne guide hjælper dig med at løbe i den ny løbestil.

Guide til Pose Running

Lær de enkelte elementer i Pose Running nærmere at kende og se øvelser på video:

Løb: Lær at løfte foden i Pose Running

Løb: Lær at falde frem i Pose Running

Løbesko til Pose Running

Minimalistiske løbesko med lav hæl og mindre stødabsorbering er en fordel i Pose Running. Disse løbesko gør det lettere at lande korrekt på mellemfoden.

Løber du i en almindelig løbesko med stor stødabsorbering, kan det være svært at undgå at lande på hælen.

Husk altid: Det tager tid for kroppen at vende sig til nye løbesko og en ny løbestil. Se: Løbesko kan ændre din løbestil

Hav tålmodighed i løb

Pose Running markedsfører sig med, at det er en naturlig løbestil, som giver færre skader. Men al begyndelse kan være svær.

En del løbere oplever ømhed omkring deres akillessener, når de forsøger at løbe Pose Running. Ømheden kan skyldes, at man lander foran kroppens center eller sætter kraftigt af med forfoden. Det er en fejl.

Vær tålmodig, når du vil ændre din løbestil. Går du for hurtigt frem og gør bevægelserne forkert, bliver kroppen belastet på en måde, den ikke er vant til. Der er risiko for skader.

Fokus i Pose Running

Hav fokus på én ting ad gangen, når du vil lære Pose Running:
- Optrækket med foden under kroppen,
- faldet, eller
- kadencen.
Til sidst smelter bevægelserne sammen.

Tal med en træner i Pose Running og få hjælp med at rette din løbestil.
Ole Stougaard, Danmarks første certificerede træner i Pose Running, har bidraget til denne guide.

Flere indgange til Pose Running

Nicholas Romanov står bag Pose Running, som indeholder mange forskellige elementer. Trænere kan være uenige om, hvad der er bedst at begynde med. Pose instruktøren Claus Rasmussen anbefaler at fokusere på flade sko, balance og at undgå at løbe på tæerne som nogle af de første øvelser.

Løbere over hele verden kaster sig over Pose Running. I Danmark bliver stadig flere løbetrænere uddannet i løbestilen, og den første officielle danske træneruddannelse i Pose Running blev åbnet i 2011.

Navnet Pose stammer fra ordet posere, og det er netop, hvad Pose Running handler om: At finde den rigtige løbe-positur.

Sådan ser Pose Running ud

På billedet ser du en løber i løbepositur. Bemærk at kroppen falder en anelse forover. Dén bevægelse giver fart.

Knæene er let bøjede, så de kan fjedre, og landingen sker på midtfoden lige under kroppens centrum.

Løft foden i Pose Running

I Pose Running drejer det sig om så hurtigt som muligt at komme i løbe-positur. I den stilling er der fart, fordi løberen udnytter kroppens fald.

Selvom man lander på midtfoden, skal man ikke fokusere på landingen. Det gælder i stedet om at fokusere på optrækket af foden. Foden skal løftes op i retning mod ballen (løft den max til knæhøjde i sprint og i almindeligt løb få centimeter op fra jorden).

Se denne guide:
Løb: Lær at løfte foden i Pose Running

Fald i løb og få fart

Når du står i løbe-positur: Læn dig langsomt fremad med kroppen.

Hvad sker der? Du falder.

Koster det energi? Nej. Et af elementerne i Pose Running er at bruge tyngdekraften til at drive dig fremad i løb, uden at det koster kræfter. Jo mere kroppen hælder, des hurtigere løber du. Når du jogger eller løber normalt, vil du kun falde få grader. I sprint falder du mere, som du kan se på fotoet for oven.

Brems ikke faldet

Det kan tage tid at lære at kontrollere tyngdekraften i løb. Mange vil instinktivt forsøge at bremse faldet, men i pose er det en fejl. Typiske bremser er at:

  • Lande på hælen
  • Lande med fødderne foran kroppen.

Skridtene skal gerne være lige under kroppens center. Lander du samtidig på midtfoden og glider hurtigt frem på foden, udnytter du energi fra faldet.

En række øvelser træner faldet i Pose Running, så du lærer at bruge tyngdekraften. Se denne guide:
Løb: Lær at falde frem i Pose Running

Overkroppen i Pose Running

Du hælder med kroppen for at få fart på i løb, men faldet skal ske med hele kroppen. Altså dur det ikke at bøje overkroppen kraftigt forover. Det går ud over benenes mulighed for at bevæge sig.

Der skal gerne være en lige linje ned fra baghovedet til skosålen, når du løber.

Armene holder du ud 90 grader fra kroppen og svinger, så de følger benene. Det kræver en stærk kropskerne at få den rette holdning i løb. Find gode styrkeøvelser i denne guide:
Styrketræning for hele kroppen

Hold fokus på Pose Running med en remse

Det tager tid at lære at løbe på en ny måde. Remser kan hjælpe dig med at bevare fokus på Pose Running. Tænk op-op-op med fødderne, mens du løber og koncentrer dig kun om det.

En anden mulighed er at gentage op (med foden), pose ( kom i løbepositur) og fald. Tænk over dine bevægelser, mens du gentager remsen. En dag er remsen ikke længere nødvendig: Du løber Pose Running.

FACEBOOK KOMMENTARER


- udfordringer på dit niveau
Format: 16-04-2014

Tilføj din egen event

Du kan nemt og gratis oprette din event og få den vist på vorespuls.dk. Opret event

Senest besvarede spørgsmål

Seneste artikler

Populære artikler