Billede
Motiveret af ny træning
Foto: Jakob Carlsen Løberne blev inspireret til ny træning ved udgivelses-event for bogen ”10-20-30-metoden – verdens bedste og nemmeste løbetræning”
Løb og styrketræning

Kombitræning giver ny motivation

Er du kørt træt i din normale træning, kan kombitræningens varierede koncept med løb og styrketræning give dig ny motivation og lyst

Få det hele med!

Er du blevet nysgerrig og vil vide mere om kombitræning – så læs Jonas Tybirks og Jacob Vorups beskrivelse af forskningsprojektet:

Kombistudiet

De 5 artikler

Her får du overblikket over de fem artikler i serien om Kombitræning:

Bliv hurtigere og sundere

Sådan laver du kombitræning

Sammensæt dig eget kombi-program

Kombitræning giver ny motivation

Brug kombitræning op til konkurrence

Prøv det til events

DGI og vorespuls.dk afholder løbende events med kombitræning som hovedelement. Se om der er en event nær dig:

vorespuls.dk’s event-kalender

Kort fortalt

Definitionen af kombitræning er traditionel løbetræning kombineret med korte intervalløb og forskellige former for styrketræning.

Styrketræning

I kombitræning anvendes hovedsageligt plyometrisk styrketræning, men mere tung styrketræning kan også være en gevinst for dig som løber.

Det kan du læse mere om i disse to artikler:

Guide: Styrketræning til løbere

Løb: Styrketræning giver kilometer i benene

Bog om 10-20-30

Den 8. oktober 2013 blev bogen ”10-20-30-metoden – verdens bedste og nemmeste løbetræning” udgivet.

Her får du historien bag metoden, guides til brug og programmer for nybegyndere, motionister og supermotionister.

Læs mere om bogen – og interview med dens ene forfatter Jens Bangsbo:

10-20-30-bog nu på gaden: Lad dig inspirere

App til 10-20-30-løb

Der er udviklet en app, der gør det nemmere for dig at bruge 10-20-30-metoden.

App’en er gratis, og den kan hentes her:

10-20-30-app til Iphone

10-20-30-app til Android

Forandring fryder - sådan lyder et klassisk mundheld. Og lige netop forandringen kan meget vel være den helt store grund til gevinst, hvis du giver dig i kast med kombitræning.

”I forhold til at finde og øge motivationen er kombitræningens helt store styrke, at det for langt de fleste vil være en helt ny form for træning,” siger humanfysiolog Jacob Vorup, der sammen med sin kollega fra Københavns Universitet Jonas Tybirk står bag forskningsprojektet Kombistudiet.

”Og det vil have en stor værdi for de løbere, der er kørt fast i deres rutiner.”

Læs mere: Sammensæt dig eget kombi-program

I kombitræning kombinerer du din almindelige løbetræning med intens intervaltræning og plyometrisk styrketræning, hvilket gør dig hurtige og sundere trods lavere træningsmængde.

Og samtidig for langt de fleste vil gøre det sjovere at motionere.

”Du får en helt ny kropslig fornemmelse af at presse dig selv i for eksempel 60/4-træning og lave plyometrisk træning. Du udsætter kroppen for noget, den faktisk er bygget til, men som den bare ikke bliver brugt til. Og det er meget motiverende på den måde at udnytte sin krop mere optimalt, og have følelsen af at have brugt hele kroppen ,” siger Jacob Vorup.

Læs mere: Sammensæt dig eget kombi-program

Positiv respons fra deltagere

Mange af deltagerne i forskningsprojektet kom med udtalelser som ”Hold da op, jeg vidste ikke, jeg havde de her muskler” og ”Jeg vidste slet ikke, jeg kunne løbe så hurtigt”.

”Specielt for de garvede løbere var det en stor oplevelse at opdage nye sider af kroppen, og det gav dem helt sikkert blod på tanden,” fortæller Jacob Vorup.

”Nogen af dem har løbet hele livet men ikke spurtet, siden de var børn.”

Læs også: Sådan laver du kombitræning

Tidlig gevinst af kombitræning

De resultater, du kan opnå med kombitræning, er naturligvis også en motiverende faktor.

”Hvis du udfører kombitræning helhjertet og korrekt, vil du efter få uger på en mærkbart bedre præstationsevne, også selvom du i forvejen er i god form. Og det er naturligvis også meget motiverende,” siger Jacob Vorup.

”Ligesom det at du med kombitræning kan booste din sundhed, selvom du forvejen er sund og løber 3-5 gange om ugen, er noget, der får motivationen og glæden frem.”

FACEBOOK KOMMENTARER


- udfordringer på dit niveau
Format: 23-11-2017

Tilføj din egen event

Du kan nemt og gratis oprette din event og få den vist på vorespuls.dk. Opret event

Senest besvarede spørgsmål

Seneste artikler

Populære artikler