Billede
Start roligt på cykel
Foto: Ajs Nielsen
god start

Kom godt i gang med cykling uden skader

Cykling er relativt skånsomt. Start med korte distancer og sørg for, at din cykel er rigtigt indstillet.

4 gode råd

  1. Find og afprøv cyklen – almindelig cykel, racer eller mountainbike
  2. Start blidt og træn regelmæssigt
  3. Mærk efter, hvad kroppen siger – typiske problemer
  4. Undgå hovedskader, brug hjelmen

Træningsprogram til mountainbike

Tilmeld dig vorespuls.dk's træningsprogram til mountainbike. Hver fredag får du en mail med næste uges træning.

Gratis træningsprogram hver uge på mail

Hvilken cykel og hvilket niveau

Du har sikkert allerede en idé om, hvilken form for cykel du har brug for: Almindelig klassisk cykel, den hurtige racer, eller vil du udfordre kroppen i skoven på mountainbike?

Den almindelige cykel er den mindst risikable, når vi taler skader, fordi intensiteten typisk også er mere beskeden her. Men under alle omstændighed drejer det sig om at få noget ordentligt grej – en cykel af god kvalitet – fordi det både spiller en rolle for fornøjelsen ved cykling og risikoen for skader.

Derfor er rådene:

  • Giv dig god tid til at finde den rigtige cykel.
  • Snak med erfarne cykelfolk og afprøv meget gerne forskellige modeller.
  • Få hjælp til at indstille cyklen, så den passer præcist til dig.

Du kan finde mere viden om:
Valg af mountainbike
Udstyr til landevejstræning
Sådan begynder du på mountainbike
Sådan begynder du på landevejs-cykling
Første racercykel - tips til at vælge

Starten

Læg ud med at cykle korte distancer på flade ruter. Hvis tempoet er moderat, kan du sikkert godt cykle hver dag – fx kan du vælge at cykle til og fra arbejde.

Hvis du udfordrer kroppen kraftigere på racer-cykel eller mountainbike, bør du have et par restitutionsdage bagefter, men træn gerne to til tre gange om ugen.

Lyt til kroppen

Lidt ømhed her og der er ok, når du begynder med at cykle. Men ømheder skal fortage sig i løbet af få dage. Typiske problemområder er lænden (nederste del af ryggen), nakken og knæ. Og alle tre ting skyldes typisk for meget og intens cykling eller forkert indstilling af cyklen.

Det første er nemt at gøre noget, nemlig mere restitution.

Indstillingen er særdeles vigtig: Cyklen skal indstilles til din krop – og ikke omvendt. Desuden kan der naturligvis være forhold, som kræver hjælp hos læge eller fysioterapeut.

Læs mere om indstilling af din cykel

Husk cykelhjelmen

Jeg kan skrive denne artikel, fordi jeg kørte med cykelhjelm, da jeg for ca. 10 år siden styrtede og bankede hovedet i asfalten…

FACEBOOK KOMMENTARER


- udfordringer på dit niveau
Format: 20-08-2017

Tilføj din egen event

Du kan nemt og gratis oprette din event og få den vist på vorespuls.dk. Opret event

Senest besvarede spørgsmål

Seneste artikler

Populære artikler