Billede
Din pagaj skal passe
Foto: Henrik Andersen En pagaj med ergonomisk greb og én med small skaft, to af de løsninger, der kan afhjælpe overanstrengte muskler i underarme og håndled.

Kajak: Træn dine underarme og håndled

Forebyg smerter i dine underarme, når du ror kajak: Lav styrketræning.

Styrketræning for underarme og håndled

Se her, hvordan du laver styrketræning for underarme, håndled og hænder. Det kan bl.a. gøres i bilen eller på kontoret.

Styrketræning for underarme og håndled

Find den rigtige pagaj til dig

Hvis du vil forebygge kajak-skader, er det vigtigt at finde en pagaj, der passer til dig hvad angår:
- længde,
- bladstørrelse,
- vægt,
- skaft-størrelse.

Læs mere her:
Find en pagaj, der passer til dig

Ud i bølgerne?

Bølger kan være en skræmmende modstander, når du skal ud i kajakken – men bruger du den rigtige teknik, er der intet at frygte:

Kajak: Sådan ror du bedst i bølger

At ro kajak kræver, at sener og muskler i din underarm og hen over dit håndled kan klare de mange ensidige belastninger, som kajak-roning udsætter dem for.

Der sker ingen bevægelse i håndleddet, når man ror kajak, så musklerne skal arbejde ”isometrisk”: De hverken forlænges eller forkortes.

Musklerne skal sikre, at du opretholder en funktionel stabilitet omkring dine håndled, når du holder ved din pagaj og ror. Derfor skal musklerne være stærke.

Især som begynder kommer man let til at knuge for hårdt om pagajen, hvilket kan give overanstrengte muskler i armene.

Kvinder skal ofte have en tyndere pagaj

Det er væsentligt at finde den rigtige pagaj, hvis du vil undgå smerter i dine underarme.

Håndtagets tykkelse og den ergonomiske form skal passe til dig.

Kvinder skal i mange tilfælde have en tyndere pagaj, så den passer med håndens størrelse. Derved undgåes unødige spændinger i hænder, håndled og underarme, og man mindsker risikoen for skader.

Det rigtige udstyr har stor betydning for den samlede oplevelse og det er væsentligt at vælge det rigtige kajak-udstyr fra begyndelsen. Så undgår du overbelastninger.

Styrketræning 2-3 gange om ugen

Det er klogt at træne muskler og sener i underarme, håndled og hænder op med styrketræning. Det gør dig en mere stabil kajak-roer, og det forebygger skader.

Tryk på linket i højre spalte – så kan du se et styrketræningsprogram for underame og håndled.

FACEBOOK KOMMENTARER


- udfordringer på dit niveau
Format: 18-09-2014

Tilføj din egen event

Du kan nemt og gratis oprette din event og få den vist på vorespuls.dk. Opret event

Senest besvarede spørgsmål

Seneste artikler

Populære artikler