Billede
Få en effektiv rostil
Foto: Colourbox Du bruger ryg- og mavemuskler intenst, når du roterer med kroppen for at ro effektivt.

Kajak: Stærk ryg og mave giver udholdenhed

Brug 10 minutter hver dag på at træne ryg, mave og sider. Så bliver du en hurtigere og stærkere roer.

Din kropsstamme

Et korset af muskler stabiliserer din krop og holder de indre organer på plads: Ryg- og mavemuskler og til dels også bækken-, bryst- og nakkemuskler.

Alle de store og små muskler i kropsstammen skal være stærke, for at du får det optimale ud af din træning, og for at du kan holde til hverdagens tunge løft. Ellers kan du få ondt i ryggen.

Hvis nogle af musklerne i dit korset er svage, kan du komme til at udføre nogle bevægelser på en dårlig måde, som på sigt giver dig smerter eller skader.

Formålet med kropsstamme- eller core-træning er, at du kan holde kroppens strukturer i den sikreste og mest effektive stilling for de funktionelle krav, du stiller til dem.

Du bruger rygmuskler og mavemuskler intensivt, når du ror kajak. Hele kroppen arbejder med, når du fører pagajen gennem vandet.

Ryg og mave giver kraft

Hvis du kun trækker med armene, risikerer du at få overbelastningsskader i arme og skuldre.

Roterer du derimod let med overkroppen, når du ror, kan du trække med hele kropsstammens muskler, og det giver mere effektive og stærke rotag.

Samtidig spænder du imod med benene, og dét stiller også krav til ryg- og mavemuskler. De skal give dig stabilitet i kajakken og lægge kraft bag dine bevægelser – uanset om du ror i turkajak eller havkajak.

Større udholdenhed

”I mange idrætsgrene er det vigtigt at træne kroppens kerne, hvis man vil have en bedre udholdenhed. Men stærke muskler er også et vigtigt værn mod f.eks. ondt i ryggen,” siger fysioterapeut Henrik Andersen, der selv ror havkajak.

”Du vil kunne ro hurtigere og få større udholdenhed, hvis du træner musklerne i kroppens kerne. Det bliver lettere at økonomisere med kræfterne,” tilføjer han.

Her kan du se Henrik Andersens forslag til et træningsprogram:
Træn din ryg og mave til kajak.

FACEBOOK KOMMENTARER


- udfordringer på dit niveau
Format: 25-07-2014

Tilføj din egen event

Du kan nemt og gratis oprette din event og få den vist på vorespuls.dk. Opret event

Senest besvarede spørgsmål

Seneste artikler

Populære artikler