MTB: Alt du skal vide om Fatbikes

Vores MTB-ekspert har testet en Fatbike, og han fortæller her om sin oplevelse af den ”tykke” mountainbike.

"Begrebet Fatbike (forkortet FTB) dækker helt enkelt over en mountainbike med ekstra brede dæk." Foto: Mikkel Hagstrøm

Første indtryk

Jeg kan huske første gang, jeg mødte en Fatbike hos cykelsmeden.

Tænkte det var en gimmick. I stil med min barndoms chopper med banansæde og frynser ved håndtaget.

Se en kort video-introduktion til Fatbiken her

Mine forestillinger måtte revideres efter et besøg hos Hald Ege MTB i Viborg, hvor jeg snakkede med fire gode gutter. Alle sammen fatbikere med forskellig tilgang - men mange af de samme erfaringer.

Fatbike – hvad er det?

Begrebet Fatbike (forkortet FTB) dækker helt enkelt over en mountainbike med ekstra brede dæk.

Derudover er der et utal af variationer ligesom ved den almindelige mountainbike. Men det er de tykke dæk, der er kerneydelsen.

Oprindeligt blev den udviklet til cykling i vintersneen, hvor der er ekstra behov for vejgreb og fordeling af trykket mod underlaget.

Dengang var det nogle tunge bæster, der oftest lå på den forkerte side af 20 kilo.

Det ændrede sig, da cykelproducenterne så markedet, og det er ikke længere svært at finde en model nede omkring 12-14 kilo.

Læs også: MTB: Gratis trænings-program hver uge på mail

De brede dæk på omkring 10 cm giver en stor kontaktflade mod underlaget, og det har to betydelige effekter.

Større kontakt betyder færre kilo per kvadratcentimeter – jeg trykker lettere på underlaget.

Hvis det kombineres med fart, betyder det, at jeg oftere kan undgå at grave mig ned i mudder, sand, sne og andre løse underlag. Jeg kan blive oven på noget af det, der er træls at køre i.

Større kontakt betyder også mere vejgreb, og det er især væsentligt på de fedtede opkørsler, vi har så mange af i våde perioder.

Er der rødder på opkørslen, kan de lettere passeres, da disse dæk kan få fat rundt om roden, og du derfor har en kortere ”død” strækning, hvor du helst skal undgå at træde i pedalerne.

Den store volumen i hjulene kan fungere som ekstra affjedring, hvis dæktrykket ikke holdes for højt. De klassiske modeller har typisk undladt normal affjedring, mens nyere og lettere modeller som oftest har både i pose og sæk.

Læs også: Klikpedaler eller ej?

Hvad får jeg ud af min FTB?

Dæktrykket på en landvejsracer er lige på grænsen til massivt for at mindske rullemodstand, og for at vi ikke knalder i fælgen ved den mindste sten på vejen.

Mountainbikens dækvolumen kan klare sig med lang mindre dæktryk, og vi bruger det til bedre greb og kontrol. Og den tendens bliver kun tydeligere ved de brede dæk.

På en Fatbike skal man altså lige lære det. Dækkenes volumen sikrer beskyttelse og affjedring ved endog meget lave tryk, og derfor behøver du ikke i samme grad styre uden om små elementer.

Det betyder, at du vil opleve en tendens til at køre hurtigere nedad på grund af affjedringen kombineret med en større retningsstabilitet - grundet den ekstra vægt i hjulene.

Mine fire ”specialister” havde flere af deres bakke-rekorder på FTB. Både op og ned.

Det er som altid en balancegang, og de cykler, jeg testede, var sat op med et tryk pænt over det nødvendige.
Blandt andet fordi de helt lave dæktryk gør det til et hårdere slid på de flade og stabile underlag.

Læs også: Se test og video af de bedste MTB-ruter i hele Danmark

En Fatbike skal domineres!

Hjulenes konstruktion giver dem en naturlig drift til at køre lige ud, og du kan opleve, at du skal styre mere, end du er vant til.

Det kommer hurtigt og naturligt, men giver du den fuld skrue fra starten, kan det godt koste et par forskrækkelser.

Men det har den fordel, at du faktisk bliver en teknisk dygtigere rytter.

En af Viborg-gutterne kørte al sin træning på Fatbike. Det var både sjovere og mere effektivt for ham.

Ved at optage en langt større del af de mange små ujævnheder giver det lavere dæktryk et overraskende godt greb i underlaget - et ”smooth ride”.

Du får i højere grad oplevelsen af komfort og flow i sporet. Du kan ignorere flere småting og holde fokus længere fremme i opgaverne. Det er endnu en grund til, at du tør flytte tempoet på nedkørslerne.

Og nu vi er ved det sjove og blære-effekterne. Du får lettere ved at stå stille på cyklen grundet den store kontaktflade. Trackstand bliver en leg.

Det er som at stå på tæer, for så at komme ned på hele foden – meget lettere. Egenskaberne ved hop er mere eller mindre de samme.

Læs også: Top 3: Danmarks bedste mountainbikeruter

Frihed under ansvar

At de større dæk tager bedre fat i underlaget, betyder ikke kun, at du har mere skidt op i nakken. Det har også en betydning for deres effekt på sporet.

På de bløde stræk og i svingene kan de flytte mere på overfladen end smallere dæk, og det kan betyde et større slid på en blød bund.

Derimod bremser de mere effektivt, og med lidt træning vil du opleve, at cyklen blokerer mindre – netop en af de ting der slider mest i naturen. Den vane der efterlader et ”vaskebræt” lige før et sving.

Med lidt held og god fart behøver du ikke bryde overfladen i de bløde underlag. Det mindsker dermed også den sammenæltning af jord og vand, der efterlader grimme ar i naturen.

Lærer du at køre cyklen ret, vil det være med til at skåne sporet.

Med en Fatbike er du fristet til at tage svinkeærinder og køre der, hvor det normalt er besværligt – i ”roughen”, i klitterne, på tværs.

Det er samtidig de steder, vi ikke har ret til at køre i kraft af adgangslovgivningen.

Hvis ikke Fatbiken kombineres med væsentlig selvjustits, er det opskriften på problemer for sporten.

Læs også: Få det sidste nye om MTB og cykling i din mailbox

Hvad skal jeg bruge den til?

Fatbiken har vundet mere og mere popularitet som vintercykel, netop fordi den giver en mere ”normal” køreoplevelse, når forholdene bliver glatte og våde.

FTB er mekanisk solskin på sporet. Præcis som klikpedaler, affjedring og dropperposts.

Det er de også i kraft af deres egenskaber. Bakkerne bliver sjovere, og det er ofte dem, vi snakker om efter turen.

Deres bæreevne og ”komfort-over-race”-signatur gør dem til et oplagt valg som turcykel.

De kan håndtere ekstra vægt - også i terræn. Samtidig vil ekstra vægt fungere bedre med styreegenskaberne på en FTB.

Evnen til at håndtere vægt gør dem også til et oplagt valg, hvis du som tung rytter er motiveret til at dyrke aktiviteten. Cykel og rytter kan matche hinanden.

Se en kort video-introduktion til Fatbiken her

Den grimme ælling

Er du fristet af fordelene men ikke af æstetikken, kan det være, at du skal prøve en 27½+ eller 29+ mountainbike.

Det er mellemvaren, hvor det i virkeligheden mest ligner en Mountainbike med brede dæk (7½ cm).

Du må give lidt køb på nogle af fordelene, men du slipper tilsvarende for nogle af ulemperne.