Kajakroning
Er kroppen klar?
Foto: Mikkel Homann Carøe Bruger du den rigtige teknik, får du ikke lange arme af at ro
Styrk din krop

Gør din krop klar til kajakken

Forberedelse er vigtig - også når det kommer til kajakroning. Sørg for, din krop kan klare en tur i det lille fartøj.

13 ugers træningsprogram

Vil du blive bedre og mere sikker i kajak?

Tilmeld dig vorespuls.dk's 13 ugers træningsprogram og få en ugentlig mail med instruktion.

Med på bølgen – dit havkajak træningsprogram

Kajak er en motionsform, der tiltaler mange.

Kajakroning er nemlig nem at niveautilpasse og udfordrer både krop og sanser. Men hvordan sørger du for, at din krop er klar til at komme ud og ro i kajakken?

Her på vorespuls.dk giver vi sammen med landsinstruktør i kajak i DGI Michael Sørensen et bud på, hvordan du gør din krop klar til kajakroning.

Belastning i ryggen og skuldrene

”Hvis du ror med den korrekte roteknik, belaster det mest i skuldrene og i ryggen.”

Så enkelt leverer Michael Sørensen budskabet.

For ham handler den fysiske forberedelse til at komme ud og sejle i kajak om at træne de dele af kroppen – altså ryggen og skuldrene.

Når du ror korrekt, er det rotationen med pagajen, der belaster din ryg og skuldre fysisk.

”Armene bidrager selvfølgelig også til at trække, men god roteknik aflaster armene. Når du trækker pagajen korrekt gennem vandet, er det især dine skuldre og ryg, som arbejder,” siger han.

Se video med øvelser: Styrketræning for kajak-roere

Men egentlig er den store fordel ved kajakroning, at motionsformen ikke nødvendigvis kræver den store fysiske forudsætning.

"Kajakroning er jo så populært blandt især 50+’erne, fordi du kan tilpasse roningen til din fysiske formåen. Du kan justere på distancen og tempoet, så det kræver ikke den store fysiske forberedelse eller forudsætning at sætte sig ud i kajakken," siger Michael Sørensen.

Undgå skader med opvarmning og god roteknik

Selvom det ifølge Michael Sørensen ikke nødvendigvis kræver de store fysiske forberedelser, er der dog ting, som du skal være opmærksom på, inden du tager en tur på vandet. Skader kan nemlig forekomme af især to bestemte årsager.

”Hvis du ror forkert, giver det skader. Har du kun ømhed i armene, når du kommer hjem fra en kajatur, så ror du forkert. Og derudover skal du sørge for at varme grundigt op ved at få gang i dine arme, skuldre og rotation i kroppen,« siger han.

Læs også: Finne eller ror – hvad skal jeg vælge?

Og hvad er så korrekt roteknik? Ja, det er i høj grad afhængig af den enkelte roers fysik, temperament og kajakkens udformning.

Ved kajakroning skal du generelt sørge for at rotere i overkroppen, så det er skuldrene, ryggen og mavemusklerne, der tager slæbet og ikke udelukkende armene. De skal nemlig være strakte.

Læs mere om Michael Sørensens guide til korrekt roteknik: Kajak: Få en god roteknik

Læs desuden om skadesforebyggelse ved kajakroning her: Kom godt i gang med kajak uden skader

God tur i kajakken!

FACEBOOK KOMMENTARER


- udfordringer på dit niveau
Format: 13-12-2017

Tilføj din egen event

Du kan nemt og gratis oprette din event og få den vist på vorespuls.dk. Opret event

Senest besvarede spørgsmål

Seneste artikler

Populære artikler