Billede
Træn dig glad
Foto: Colourbox Motion gør, at signalstoffet serotonin øges i hjernen. Det gør dig gladere.

Forebyg depression med motion

Dyrk motion i 2-4 timer om ugen, og du har meget lavere risiko for at udvikle en depression, viser et stort forskningsprojekt.

Derfor virker motion mod depression

Ved en depression er der kemisk ubalance i hjernen. De signalstoffer, der formidler kontakten mellem nervecellerne i hjernen, er nedsat. Det gælder bl.a. serotonin.

Serotonin er et signalstof, der øges i bestemte områder af hjernen, når du er fysisk aktiv. Derfor kan motion hjælpe dig, hvis du har en depression.

Rammer hver 4. kvinde

Mindst 25 % af alle kvinder og 15 % af alle mænd udvikler i løbet af livet en depression, som kræver behandling.

Den andel af befolkningen, som til enhver tid lider af depression, anslås til at være 3-5 %.

Kilde: Lægehåndbogen

Motion er ikke alene et virksomt middel til behandling af en depression, det ser også ud til, at motion forebygger depression.

Det viser en dansk undersøgelse, som forskere fra Statens Institut for Folkesundhed står bag, og som er publiceret i tidsskriftet Preventive Medicine.

Studiet omfatter over 18.000 danskere og bygger på 26 års opfølgning. Det gør det til den største og mest omfattende undersøgelse, der er lavet på området.

Undersøgelsen viser, at kvinder, der er inaktive eller kun dyrker let motion, har 80 procent forøget risiko for at få en depression i forhold til kvinder, der dyrker meget motion.

Tendensen er den samme for mænd.

2-4 timers motion om ugen

For at dyrke nok motion, skal du op på mindst fire timers let fysisk aktivitet eller to timers hård træning om ugen.

Let aktivitet kan blandt andet være en gåtur eller let motionsgymnastik.

Ved hård træning skal pulsen op, så du mister pusten og begynder at svede.

Skal dyrkes i fritiden

Træningen skal foregå i fritiden, før det har en effekt, viser undersøgelsen – noget overraskende.

”Hvis man undersøgte motion som en del af arbejdet, som det for eksempel er for mange håndværkere, var der ingen sammenhæng. Det er kun motion i fritiden, der har en effekt på forebyggelsen af depression,” fastslår forsker Trine Flensborg-Madsen fra Statens Institut for Folkesundhed.

”Vi tror, at en del af årsagen kan være de sociale relationer, man får til de andre motionister. Det kan også være den selvtillid, det giver, når man har løbet en tur,” vurderer hun.

Bare kom i gang

Det gælder altså bare om at komme i gang med motion.

”De overbevisende tal i studiet viser, hvor vigtigt det er, at inaktive kommer i gang med motion. De har virkelig gavn af det. Bare du kommer af sted to timer om ugen, har du MEGET lavere risiko for at udvikle depressioner,” siger forsker Trine Flensborg-Madsen.

”Vi har hele tiden vidst, at det var vigtigt at dyrke motion. Men det her er et af de største studier indtil nu, der viser, at motion faktisk kan forbygge depression.”

FACEBOOK KOMMENTARER


- udfordringer på dit niveau
Format: 26-09-2017

Tilføj din egen event

Du kan nemt og gratis oprette din event og få den vist på vorespuls.dk. Opret event

Senest besvarede spørgsmål

Seneste artikler

Populære artikler