Billede
Kom af sted på cyklen!
Foto: Nils Rosenvold Der findes ikke dårligt vejr - kun forkert påklædning. Det er også en sandhed, når det kommer til landevejscykling...
Landevejscykling

Bliv på racercyklen om vinteren

Du skal ikke lade dig skræmme af dårligt vejr og mørke - det er hovedbudskadet fra cykelekspert Carsten Hejbøl

Styrketræning

Jo stærkere du er, jo bedre oplevelse får du på cyklen. Her er konkrete vejledninger til, hvordan du bedst styrker dine ben og baller.

Video-guide: Styrketræning til cykling og MTB

Nyhedsbrev om cykling og MTB

Hold dig opdateret om cykling: Tilmeld dig vorespuls.dk's nyhedsbrev om cykling og MTB.

Det udkommer ca. en gang om måneden.

Tilmeld dig øverst til højre på denne side eller på forsiden

En halv times cykling hver dag forlænger dit liv

Det er sundt at cykle på arbejde.

En halv times cykling hver dag i et tempo, hvor du bliver let forpustet, forlænger dit liv med 5,3 år, hvis du er mand, og 3,9 år, hvis du er kvinde. Læs mere:

Hurtig cykling giver 5 ekstra leveår

Motivation og fokus

Har du problemer med at finde motivationen til at træne?

Coach Henrik Mikkelsen guide dig til positive forandringer i dit liv – det sker i disse fire artikler:

Lær at bryde hverdagens mønstre

Lær at kende forskel på øv og øv

Undgå nedture: Er det mål eller selvmål?

Det BEDSTE råd: Find en rejsefælle

Træn din motivation

vorespuls.dk har udviklet et gratis ”træningsprogram” med små øvelser, der vil øge din motivation.

Tilmeld dig, og du vil modtage en mail hver fredag otte uger i træk med den kommende uges lille opgave.

Gratis træningsprogram: Træn din motivation

Kulde og mørke er umiddelbart ikke de bedste ingredienser til en god tur på racercyklen, men ifølge cykelekspert Carsten Hejbøl skal vejr og vind ikke afholde dig fra at komme ud på landevejen.

For lige meget om du er nybegynder eller øvet, kan du med stor fordel fortsætte cykelsæsonen hen over vinteren.

Og holder du dig bare en smule i gang, vil du have en meget bedre udgangsposition, når foråret igen indbyder til lange ture på den tohjulede.

Læs også: Cykling: Korrekt indstilling af racercykel

Carsten Hejbøl kommer her med sine synspunkter på, hvad du som landevejscyklist på motionsplan skal gøre, når vintermånederne er over os.

Bliv på landevejen

Den vigtigste pointe fra Hejbøl er, at man ikke skal være bange for dårligt vejr og mørke. Tager du dine forholdsregler, kan du få en fremragende cykeltur.

”Det handler om at klæde sig rigtigt på og have det rigtige lys, så simpelt er det. Så kan man få nogle fremragende oplevelser og en god træning,” siger Carsten Hejbøl, der er instruktør i landevejscykling i DGI og medlem af Kompetenceudvalget for landevejscykling i DGI.

”I forhold til beklædningen er det fødderne og hænderne, man lettest kommer til at fryse, men der er rigtig mange gode produkter på markedet, der sikrer dig varme i kroppen. Også uden det koster en bondegård i udstyr,” fortsætter han.

”Angående lys på cyklen, så skal du anskaffe dig noget lys, der ikke bare gør, at du bliver set. Men også gør, at du kan se vejen foran dig. Her hjælper det at køre flere sammen, det gør at man lyser mere op, og det er også mere sikkert.”

Brug en ”hometrainer”

Er vejret alligevel for dårligt, eller er lysten der måske ikke lige til en tur i det fri, er en ”hometrainer” en fremragende løsning. Stativet hvori du sætter din cykel løfter baghjulet fra jorden og tilføjer den modstand, du måtte ønske.

Det er dog vigtigt, at du ikke ”bare” ser det som en hyggestund hjemme i stuen.

”Man skal give den gas, når man kører på en hometrainer. Mange presser ikke sig selv nok, fordi de let kommer til at svede af at sidde inde i varmen, men det skal man ikke lade sig snyde af,” siger Carsten Hejbøl.

”Du skal sørge for at køre en masse små intervaller og få pulsen helt op at ringe.”

Måske indoor cycling er noget for dig?

Indoor cycling, der tidligere blev kaldt spinning og er holdbaseret træning i fitness-centre på specielle cykler, minder set udefra meget om almindelige landevejscykling.

Men ifølge Hejbøl er det langt fra den optimale vintertræning for landevejscyklister.

”Personligt vil indoor cycling være den sidste udvej. Men samtidig vil jeg skynde mig at sige, at det er meget bedre end at lave ingenting,” siger Carsten Hejbøl.

Læs også: Tips til træningsplan

”Problemet med indoor cycling er, at du bruger kroppen på en helt anden måde, end når du sidder på din racercykel, og derfor vil overgangen til foråret være svær. Omvendt er indoor cycling let at gå til, og din kondition har godt af det. Så for nogen, vil det være det rigtige.”

Anden træning har stor værdi

Til sidst peger Carsten Hejbøl på, at det ikke kun er træning på en cykel, der kan holde dig i god cykelform, indtil sæsonen for alvor begynder igen til foråret.

”Løb, langrend og at bruge en ro-maskine vil kunne omsættes til en god form, når du skal tilbage på cyklen. Hvis du gør nogle af disse ting to gange om ugen, kan du måske ligefrem komme styrket ud på landevejen til foråret,” siger han.

Læs også: Første racercykel - tips til at vælge

”Det helt afgørende om vinteren er, at du laver noget, du synes er sjovt. Er det en sur pligt, opnår du aldrig målet om at holde dig i gang hen over vinteren. Så gør, hvad du synes er sjovt.”

FACEBOOK KOMMENTARER


- udfordringer på dit niveau
Format: 21-11-2017

Tilføj din egen event

Du kan nemt og gratis oprette din event og få den vist på vorespuls.dk. Opret event

Senest besvarede spørgsmål

Seneste artikler

Populære artikler