Billede
Vælg løbesko du kan lide
Foto: Rasmus Flindt Pedersen Ny undersøgelse gør det lettere at købe løbesko.
Løb

Løbesko forebygger ikke skader

Vælg de løbesko, du har det bedst i. Du behøver ikke kende din pronation, for løbesko, der tager højde for din pronation, forebygger alligevel ikke skader.

Svang og pronation

Den gængse opfattelse er, at en løbesko skal passe til løberens svang:

  • En lav svang antages at føre til mere pronation.

  • En høj svang antages at være mere ufleksibel og give en mindre pronation.

Det viser sig nu, at løbesko ikke forebygger skader.

Pronation giver ikke skader

Pronation er en naturlig støddæmpning i din fod.

Forskerne har aldrig kunnet påvise, at pronation er en risikofaktor for udvikling af skader.

Læs om pronation i løb.

Stødabsorbering bliver bedre med tiden

Jakob Scheldes gennemgang af forskningen i løbesko viser, at støddæmpningen ikke forringes med tiden.

Faktisk bliver den bedre.

Derfor er der ingen grund til at udskifte gamle løbesko, hvis du ellers løber godt i dem. Læs mere:

Hvor tit skal jeg købe nye løbesko?

Dyre løbesko er ikke altid de bedste

Et af de studier, Jakob Schelde har gennemgået, viser at billige og mellemdyre løbesko har bedre støddæmpende egenskaber end dyre løbesko.

Så gå efter løbesko, du har det godt i, og drop tanken om, at de dyreste nok også er de bedste.

Læs om landingsstød i løb

Landingsstød dæmpes i hele kroppen

Kroppens støddæmpning i løb

Løbesko holder dig ikke fri for skader

Køber man dyre løbesko og følger de anbefalinger, en løbestilanalyse kommer frem til, betyder det ikke nødvendigvis, at man dermed forebygger skader.

Det konkluderer Jacob Schelde, læge ved Arbejdsmedicinsk Klinik i Odense, i Ugeskrift for Læger, oktober 2012, i artiklen Fup eller fakta om løbesko

Han har gennemgået over 30 forskellige internationale studier om løb, løbesko og skader.

”Efter gennemgangen af den videnskabelige litteratur må det konstateres, at de gængse anbefalinger vedrørende løbesko ikke er baseret på videnskabelig evidens. Der er ikke dækning for, at løbesko skal anbefales efter højden af svangen for at forebygge skader”, skriver han i Ugeskriftet.

Højden af svangen menes at have tæt sammenhæng med, hvor stor pronationen er.

Fik flere løbeskader

Et af de mest betydningsfulde studier på området blev lavet af det amerikanske forsvar. Her har det vist sig, at mænd, der fik sko, der var tilpasset deres fødder, havde særlig høj tendens til at få løbeskader.

Drop løbestilsanalyse, når du køber løbesko

Det gængse salgsargument: At skader kan forebygges, hvis køberne vælger de løbesko, som passer bedst til løbestilen – ja, det ser ikke ud til at holde.

Løbestilsanalyser, der foretages med det formål at finde den rette løbesko, kan med andre ord ikke betale sig ifølge de studier, Jacob Schelde har gennemgået.

Løbestilsanalyse skal være grundig

Idrætsfysioterapeut Svend B. Carstensen er enig i, at det ikke er alle løbestilsanalyser, der kan betale sig. En grundig løbestilsanalyse – som oftest tager en time eller mere – kan dog give gode anbefalinger om både løbestil, supplerende styrketræning, særlige behov for stræk-øvelser og om løbesko, der passer til fodformen.

Læs Løbestilsanalyse: Spinkelt grundlag, når du køber løbesko

Både Svend B. Carstensen og Jacob Schelde anbefaler, at løbere prøver forskellige løbesko og vælger dem, de føler sig bedst tilpas i.

FACEBOOK KOMMENTARER


- udfordringer på dit niveau
Format: 19-09-2018

Tilføj din egen event

Det er i øjeblikket ikke muligt at oprette events på vorespuls.dk, men vi forventer at være klar igen i uge 40.

Senest besvarede spørgsmål

Seneste artikler

Populære artikler