Billede
Spis æg
Foto: Colourbox.com ”Mange vil få associationer til forhøjet kolesterol. Men ægget er næsten blevet frikendt nu, også for salmonella, så alle mennesker kan spise det jævnligt," siger diætist
sundhed

Derfor skal du spise æg dagligt

Æg kan (næsten) alt, og de indeholder meget af det, du har brug for i din daglige kost. Og så er de en god kilde til både vitaminer og protein.

Andet godt indhold til motionisten...

Indeni ægget – æggets (udvalgte) indhold pr. 100 g

Energi: 136 kcal/571 kJ
Protein: 12 g
Kulhydrat: 1,1 g
Fedt: 9,4 g
A-vitamin: 198 RE (Retinol ækvivalenter)
B1-vitamin: 0,076 mg
B2-vitamin: 0,424 mg
B6-vitamin: 0,110 mg
B12-vitamin: 1,14 µg (mikrogram)
D-vitamin: 3,09 µg
Jod: 25,9 µg
Selen: 19,9 µg
Kilde: DTU Fødevareinstituttet

Det er ikke en superfood. Men så alligevel næsten. I hvert fald hvis du spørger diætist Anne W. Ravn, der er svært begejstret for ægget og dets unikke egenskaber.

”Ligesom med mejeriprodukter, så er ægget et produkt, der indeholder næsten alt, lige med undtagelse af C-vitamin og kostfibre,” siger hun.

Ifølge Danæg er æg en god kilde til næringsstoffer som jod, selen og D-vitamin, tre ting som danskerne har en tendens til at få for lidt af.

”Man kan ikke overleve alene på æg, men det er et godt produkt – et guldæg, så at sige,” siger Anne W. Ravn og fortæller også, at ægget lider under mange gamle fordomme, der kan afholde nogle mennesker fra at spise det.

”Mange vil få associationer til forhøjet kolesterol. Men ægget er næsten blevet frikendt nu, også for salmonella, så alle mennesker kan spise det jævnligt,” siger diætisten.

Læs også: Opskrift på ingefærshot - bliv "frisket" op

Hæng dig ikke i antal
Alligevel skal alt gøres med måde. Derfor giver Anne W. Ravn sit bud på, hvor ofte, du skal spise æg.

”Jeg bliver tit bedt om at sætte antal på, men det kommer jo an på hvem du er. En god anbefaling er, at en almindelig person ikke skal spise meget mere end en bakke med seks æg på en uge,” siger hun.

Det kommer dog helt an på, hvordan din kost ellers ser ud. Hvis du ikke spiser kød eller fisk, så kan æg være en god erstatning for de proteiner, du ellers går glip af. Men lad være med at overspise æg.

”Du skal ikke hænge dig i, hvor mange æg, du spiser. Men spis varieret. Alt kan overdrives, og også med æg handler det om at finde den rigtige balance,” siger Anne W. Ravn.

Læs også: Derfor skal du spise gurkemeje

Ægget er alsidigt

Udover æggets indhold af diverse næringsstoffer, kan det også bruges mange forskellige steder i kosten og ikke bare spises for sig selv.

”Æg er geniale til konsistens, for eksempel i en frikadellefars. Men de kan også bruges til hævemiddel i kager. Der er ikke mange fødevarer, der kan så meget fødevareteknisk som ægget, når det det tilmed er så unikt i sit store indhold af næringsstoffer, så er det jo en genial fødevare at have med i sit repertoire,” siger Anne W. Ravn.

FACEBOOK KOMMENTARER


- udfordringer på dit niveau
Format: 18-08-2017

Tilføj din egen event

Du kan nemt og gratis oprette din event og få den vist på vorespuls.dk. Opret event

Senest besvarede spørgsmål

Seneste artikler

Populære artikler