To kvinder med bar mave og målebånd rundt om maven
Sandt eller falsk?
Foto: Colourbox Hvad gør dig tyk? Hvad gør dig tynd? Få nogle af svarene i artiklen.
Kost og motion

6 myter om kost og motion – er de sande?

Søvnmangel, fedtforbrænding og styrketræning er nogle af de emner, vi gør dig klogere på her i artiklen. Myterne kommer fra brugerne på Facebook.

Får du vores nyhedsbrev?

Du kan få de bedste historier om kost og motion direkte i din mailbox.

Vi har fem forskellige nyhedsbreve, du kan tilmelde dig - find det, der passer bedst til dig:

vorespuls.dk's nyhedsbreve

Kost og motion er svær at blive klog på, og det er en verden med mange myter. Dem vil vorespuls.dk gerne være med til enten at aflive, nuancere eller gøre til sandheder.

Derfor spurgte vi på vorespuls.dk’s Facebook-side om, hvilke myter om kost og motion, I kendte til.

Vi har udvalgt seks af myterne, og bedt Camilla Spagner om at komme med sin holdning til dem.

Camilla Spagner har en kandidatgrad i human ernæring fra Københavns Universitet, en bachelorgrad i biologi og dyrker selv løb, styrketræning og yoga.

1. myte – søvn og overvægt

Myte fra Helle Juel Jørgensen: Søvnmangel fører til overvægt

Svar fra Camilla Spagner: Det kan der være noget om. Forskning tyder på, at søvnmangel øger appetitten. Samtidig nedsættes aktivitetsniveauet og dette øger risikoen for overvægt. Men der gælder dog også, at når man sover mindre har kroppen et større energibehov, hvorfor det er helt i orden at spise lidt mere.

2. myte – fedtforbrænding og løb

Myte fra Per Ulrik Hansen: Man forbrænder fedt, når man løber langt og langsomt - som dermed er at foretrække.

Svar fra Camilla Spagner: Det er korrekt, at der er forskel på, hvilket ”brændstof” kroppen benytter, når man løber langt og langsomt – modsat kort og hurtigt. Men det er ikke korrekt at sige, at for at forbrænde fedt skal man løbe langsomt og langt.

Når man eksempelvis træner intervalløb, som oftest er meget korte distancer og med en høj intensitet, vil efterforbrændingen – det vil sige forbrændingen af energi, når man er stoppet med at løbe og de efterfølgende timer, være høj, hvilket kan resultere i, at man forbrænder flere kalorier – end på den lange og langsomme løbetur.

3. myte – chili og kropsvarme

Myte fra Jennifer Pedersen: Chilli hjælper til at holde kroppen varmere imod vinterkulde.

Svar fra Camilla Spagner: Chili i maden kan give kroppen en varmefornemmelse, muligvis fordi nervesystemet påvirkes af stoffet capsaicin, der sætter gang i forbrændingen, selvom musklerne ikke er under arbejde. For at holde varmen i vinterkulden skal der dog så store mængder til, at det vist må tilrådes med en tyk vinterjakke også!

4. myte – usund mad og forbrænding

Myte fra Paw Jensen: Det gør ikke noget at spise usundt en gang imellem, det øger bare forbrændingen.

Svar fra Camilla Spagner: Det kan det gøre, men mængden af kalorier spiller ind på balancen – så spiser man for meget, tager man på i vægt. Dog vil et øget proteinindtag øge forbrændingen. Så spiser man proteinrigt, vil det kunne resultere i en øget forbrænding på tre-fire procent, som vil svare til ca. 100 kcal - 2,5 dl minimælk, 2 dl juice, 2 æble, en mellemstor melon eller en banan - som man forbrænder ekstra hver dag. De bliver til varme i stedet for at havne som fedtdepoter.

Animalsk protein, for eksempel mejeriprodukter, øger forbrændingen mere end vegetabilsk protein, for eksempel soja, linser, bønner.

5. myte – Morgenmad og fedme

Myte fra Helle Juel Jørgensen: Man bliver tyk, hvis man springer morgenmaden over?

Svar fra Camilla Spagner: Man kan ikke sige, at man bliver tyk af at springe morgenmaden over. Det afhænger af en lang række faktorer. Men studier peger på, at der er en sammenhæng mellem det at spise regelmæssig morgenmad og at holde sin vægt.

Dem der spiser morgenmad opnår en øget mæthed i løbet af dagen og indtager færre kalorier resten af dagen.

6. myte – Styrketræning før måltidet

Myte fra Henrik Dalgaard: 90 sekunders styrketræning lige før et måltid forhindrer de lækre kulhydrater i at sætte sig som fedt?

Svar fra Camilla Spagner: Hvor meget vi træner, og hvad og hvor meget vi spiser er afgørende for, hvor meget kropsfedt, der lagres. Så træner man 90 sekunders styrketræning umiddelbart før ”de lækre kulhydrater” som slik, sodavand, kage indtages, og gør man dette hyppigt, vil kropsvægten øges da fedtdepoterne vil stige.

Har du flere myter, kan du komme med dem i Facebook-feltet herunder – og så kan andre hjælpe dig med at be- eller afkræfte dem.

FACEBOOK KOMMENTARER


- udfordringer på dit niveau
Format: 28-04-2017

Tilføj din egen event

Du kan nemt og gratis oprette din event og få den vist på vorespuls.dk. Opret event

Senest besvarede spørgsmål

Seneste artikler

Populære artikler